Spyker

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 1: Regel 1:
Jacob en Hendrik Spijker begonnen in 1900 met het bouwen van auto?s, op een moment dat zij als bouwers van de Gouden Koets al nationale vermaardheid hadden bereikt. Steunend op de vakkennis van vooral Franse en Belgische ingenieurs, bereikten zij al snel internationale bekendheid door het ontwerp van een zescilindermodel met vierwielaandrijving en drie [[begrippenlijst#cardanas|cardanassen]], op het topmodel van Mercedes na de duurste auto op de Engelse markt. Vanwege het belang van deze markt veranderden zij hun merknaam in Spyker. Ook in Nederlands-Indië ·erden in sommige jaren meer auto's verkocht dan in het moederland.
+
Jacob en Hendrik Spijker begonnen in 1900 met het bouwen van auto's, op een moment dat zij als bouwers van de Gouden Koets al nationale vermaardheid hadden bereikt. Steunend op de vakkennis van vooral Franse en Belgische ingenieurs, bereikten zij al snel internationale bekendheid door het ontwerp van een zescilindermodel met vierwielaandrijving en drie [[begrippenlijst#cardanas|cardanassen]], op het topmodel van Mercedes na de duurste auto op de Engelse markt. Vanwege het belang van deze markt veranderden zij hun merknaam in Spyker. Ook in Nederlands-Indië ·erden in sommige jaren meer auto's verkocht dan in het moederland.
  
 
   
 
   

Versie op 23 jul 2007 14:46