Media, reclame, marketing

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 1: Regel 1:
 
'''Gemeenschappelijke noemer'''
 
'''Gemeenschappelijke noemer'''
  
Er was een opvallende gelijkenis tussen de op afzet en winst gerichte reclame en de adviezen van instanties zonder winstoogmerk. Deze was vooral te vinden in de optimistische idealen van modernisering en huiselijkheid die het Interbellum kenmerkten. Beide vormen van advies, profit en non-profit, waren erop gericht consumenten te attenderen op een rationeel geachte levensstijl, gezonde eetgewoonten en daarbij passende modern-industriële producten. Profit en non-profit waren alleen al daardoor niet altijd scherp te scheiden, maar er was meer. Verscheidene kookleraressen en andere professionals die actief waren in de voedingsvoorlichting en het voedingsonderwijs, maakten tevens reclame voor merkartikelen door er recepten voor te schrijven en die met hun naam te ondertekenen.[[Noten TIN20-3-H3#3-28|<sup>[28]</sup>]] Ook verleenden velen hun medewerking aan collectieve [[Melk is goed voor elk|'''campagnes, bijvoorbeeld voor zuivel''']] en groenten en fruit.[[Afbeelding:05_G357_V_3_7cor1.JPG|thumb|left|390px|Een verkoopdemonstratie van Blue Band om de band met huisvrouwen te versterken, Alkmaar, 1930.]]
+
Er was een opvallende gelijkenis tussen de op afzet en winst gerichte reclame en de adviezen van instanties zonder winstoogmerk. Deze was vooral te vinden in de optimistische idealen van modernisering en huiselijkheid die het Interbellum kenmerkten. Beide vormen van advies, profit en non-profit, waren erop gericht consumenten te attenderen op een rationeel geachte levensstijl, gezonde eetgewoonten en daarbij passende modern-industriële producten. Profit en non-profit waren alleen al daardoor niet altijd scherp te scheiden, maar er was meer. Verscheidene kookleraressen en andere professionals die actief waren in de voedingsvoorlichting en het voedingsonderwijs, maakten tevens reclame voor merkartikelen door er recepten voor te schrijven en die met hun naam te ondertekenen.[[Noten TIN20-3-H3#3-28|<sup>[28]</sup>]] Ook verleenden velen hun medewerking aan collectieve [[Melk is goed voor elk|'''campagnes, bijvoorbeeld voor zuivel''']] en groenten en fruit.
 +
 
 +
[[Afbeelding:05_G357_V_3_7cor1.JPG|thumb|left|390px|Een verkoopdemonstratie van Blue Band om de band met huisvrouwen te versterken, Alkmaar, 1930.]]
  
  

Versie op 26 sep 2007 16:38