Spyker

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 2: Regel 2:
  
 
   
 
   
[[Afbeelding:jacob_en_hendrik_spyker.jpg|300px|thumb|left|Een familiefoto toont grootvader Spijker met zijn vrouw Jannetje de Groot en hun beide zoons Hendrik Jan (zittend) en daarachter Jacobus. Deze zoons werden de bouwers van de eerste geheel Nederlandse automobielen.]][[Afbeelding:Spyker_001.jpg|455px|thumb|right|Het uitgaan van de Spykerfabriek omstreeks 1910]]Spyker was een typisch voorbeeld van een ingenieursmerk:[[Geschiedenis van de autotechniek|technisch vooroplopend]], weinig bereid tot technische compromissen en dientengevolge mikkend op het duurste [[Begrippenlijst#Marktsegment|marktsegment]]. Een voorbeeld daarvan was het  anti-stofscherm dat Jacob (de technicus) onder de auto's liet monteren, die vervolgens, midden in de commotie over het door auto's opgeworpen [[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): Wegen en fietspad|'''stofprobleem''']], handig als "dustless Spyker" op de markt werden gebracht. Ook experimenteerde het merk in 1905 en 1906 met [[Begrippenlijst#Hybrideaandrijving|hybridische aandrijving]], terwijl het ook al vroeg met een vierwielremsysteem kwam. Het Amsterdamse bedrijf vestigde zijn internationale roem definitief door de deelname aan de wedstrijd Peking-Parijs in 1907. Het was een tocht vol ontberingen, schijnbaar rechtstreeks aan het eerste het beste jongensboek ontleend, compleet met oplichters, struikrovers, rivaliserende stammen, heldenmoed en een op sensatie beluste pers.
+
[[Afbeelding:jacob_en_hendrik_spyker.jpg|300px|thumb|left|Een familiefoto toont grootvader Spijker met zijn vrouw Jannetje de Groot en hun beide zoons Hendrik Jan (zittend) en daarachter Jacobus. Deze zoons werden de bouwers van de eerste geheel Nederlandse automobielen.]][[Afbeelding:Spyker_001.jpg|300px|thumb|right|Het uitgaan van de Spykerfabriek omstreeks 1910]]Spyker was een typisch voorbeeld van een ingenieursmerk:[[Geschiedenis van de autotechniek|technisch vooroplopend]], weinig bereid tot technische compromissen en dientengevolge mikkend op het duurste [[Begrippenlijst#Marktsegment|marktsegment]]. Een voorbeeld daarvan was het  anti-stofscherm dat Jacob (de technicus) onder de auto's liet monteren, die vervolgens, midden in de commotie over het door auto's opgeworpen [[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): Wegen en fietspad|'''stofprobleem''']], handig als "dustless Spyker" op de markt werden gebracht. Ook experimenteerde het merk in 1905 en 1906 met [[Begrippenlijst#Hybrideaandrijving|hybridische aandrijving]], terwijl het ook al vroeg met een vierwielremsysteem kwam. Het Amsterdamse bedrijf vestigde zijn internationale roem definitief door de deelname aan de wedstrijd Peking-Parijs in 1907. Het was een tocht vol ontberingen, schijnbaar rechtstreeks aan het eerste het beste jongensboek ontleend, compleet met oplichters, struikrovers, rivaliserende stammen, heldenmoed en een op sensatie beluste pers.
  
  
 
Nadat in april 1908 het faillissement was aangevraagd, beleefde het bedrijf een paar maanden later een doorstart met behulp van de Dordtse Petroleum Maatschappij van ir. Adriaan Stoop. In 1911 kocht koningin Wilhelmina twee Spykers en drie jaar later volgden militaire bestellingen. Na een nieuwe overname werd tevens de productie van vliegtuigen gestart. Uiteindelijk zou het merk door wanbeheer te gronde gaan, nota bene op een moment dat juist het zeer luxe [[Begrippenlijst#Marktsegment|marktsegment]] door de enorme oorlogswinsten leek aan te trekken. Toen in 1926 de inboedel werd verkocht, had het roemruchte merk tussen de 1500 en 2000 auto?s gebouwd.
 
Nadat in april 1908 het faillissement was aangevraagd, beleefde het bedrijf een paar maanden later een doorstart met behulp van de Dordtse Petroleum Maatschappij van ir. Adriaan Stoop. In 1911 kocht koningin Wilhelmina twee Spykers en drie jaar later volgden militaire bestellingen. Na een nieuwe overname werd tevens de productie van vliegtuigen gestart. Uiteindelijk zou het merk door wanbeheer te gronde gaan, nota bene op een moment dat juist het zeer luxe [[Begrippenlijst#Marktsegment|marktsegment]] door de enorme oorlogswinsten leek aan te trekken. Toen in 1926 de inboedel werd verkocht, had het roemruchte merk tussen de 1500 en 2000 auto?s gebouwd.
 
[[Afbeelding:spyker_reclame_briefkaart.jpg|360px|thumb|left|Spyker reclame briefkaart van omstreeks 1907.]][[Afbeelding:stand_spijker.jpg|360px|thumb|left|Uit De Kampioen van 9 maart 1906: Automobiel-tentoonstelling Amsterdam. Stand Spijker.]]
 
[[Afbeelding:spyker_reclame_briefkaart.jpg|360px|thumb|left|Spyker reclame briefkaart van omstreeks 1907.]][[Afbeelding:stand_spijker.jpg|360px|thumb|left|Uit De Kampioen van 9 maart 1906: Automobiel-tentoonstelling Amsterdam. Stand Spijker.]]

Versie op 4 mrt 2008 15:17