De overslag van graan
Van Techniek in Nederland
Regel 3: | Regel 3: | ||
Bij de fysieke en administratieve behandeling van het graan in de haven waren al met al zeer veel partijen betrokken: de rederijen en hun agenten (cargadoors), handelaren en hun vertegenwoordigers (de factors), wegers, controleurs, [[begrippenlijst#Stuwadoor|stuwadoors]] en bootwerkers. | Bij de fysieke en administratieve behandeling van het graan in de haven waren al met al zeer veel partijen betrokken: de rederijen en hun agenten (cargadoors), handelaren en hun vertegenwoordigers (de factors), wegers, controleurs, [[begrippenlijst#Stuwadoor|stuwadoors]] en bootwerkers. | ||
− | In het begin van de twintigste eeuw maakte een lossende graanboot de indruk van ‘een wriemelend mierennest’.[[Noten H4#4-53|<sup>[53]</sup>]] | + | In het begin van de twintigste eeuw maakte een lossende graanboot de indruk van ‘een wriemelend mierennest’.[[Noten H4#4-53|<sup>[53]</sup>]] |
+ | |||
Deze vergaande, onoverzichtelijke arbeidsverdeling suggereert het bestaan van een ‘[[begrippenlijst#Crisisofcontrol|crisis of control]]’, die aanleiding zou kunnen geven tot het zoeken naar stroomlijning door middel van technische innovaties. De complexe situatie bleek [[De mechanisering van de overslaghaven|'''mechanisering''']] echter vooral te bemoeilijken. | Deze vergaande, onoverzichtelijke arbeidsverdeling suggereert het bestaan van een ‘[[begrippenlijst#Crisisofcontrol|crisis of control]]’, die aanleiding zou kunnen geven tot het zoeken naar stroomlijning door middel van technische innovaties. De complexe situatie bleek [[De mechanisering van de overslaghaven|'''mechanisering''']] echter vooral te bemoeilijken. | ||
[[afbeelding:05_J853_T_4_12.JPG|thumb|450px|right|Vóór de komst van de pneumatische elevators was een heel leger van arbeiders betrokken bij het lossen van een graanschip.]] | [[afbeelding:05_J853_T_4_12.JPG|thumb|450px|right|Vóór de komst van de pneumatische elevators was een heel leger van arbeiders betrokken bij het lossen van een graanschip.]] |