De beginjaren van de burgerluchtvaart
Van Techniek in Nederland
Regel 9: | Regel 9: | ||
− | Was het Britse Handley Page-demonstratievliegtuig op de ELTA nog voorzien van ‘een dubbele rij gemakkelijke stoelen, terwijl de wanden versierd zijn met schilderijen’, de werkelijkheid van de KLM-passagier op Schiphol zag er anders uit. Aan de op krappe rieten stoeltjes gezeten passagiers bood de cabine van de Fokker F.II – in 1920 het eerste eigen verkeersvliegtuig van de KLM – ‘amper ruimte aan vier maal twee knieën stijf tegen elkaar’.[[Noten H6#6-13|<sup>[13]</sup>]] | + | Was het Britse Handley Page-demonstratievliegtuig op de ELTA nog voorzien van ‘een dubbele rij gemakkelijke stoelen, terwijl de wanden versierd zijn met schilderijen’, de werkelijkheid van de KLM-passagier op Schiphol zag er anders uit. Aan de op krappe rieten stoeltjes gezeten passagiers bood de cabine van de Fokker F.II – in 1920 het eerste eigen verkeersvliegtuig van de KLM – ‘amper ruimte aan vier maal twee knieën stijf tegen elkaar’.[[Noten H6#6-13|<sup>[13]</sup>]] |
− | Het | + | |
+ | Het lawaai aan boord was enorm – alle passagiers klaagden daarover. Een rondvluchtpassagier: ‘Wij wilden even de aandacht van onze mede-passagiers vestigen op het typisch kleine eilandje. Hopelooze poging. Het stemgeluid was als een dwaas gefluister, scheen beperkt tot een uitsluitende mondbeweging. De razendsnel rondslingerende schroeven dempten ieder geluid: wij konden slechts converseren door middel van gebaren.’[[Noten H6#6-14|<sup>[14]</sup>]] | ||
Daarbij leverden verwarming en ventilatie aan boord problemen op. Zeker bij onrustige weersomstandigheden was ‘luchtziekte’ onder de passagiers eerder regel dan uitzondering. | Daarbij leverden verwarming en ventilatie aan boord problemen op. Zeker bij onrustige weersomstandigheden was ‘luchtziekte’ onder de passagiers eerder regel dan uitzondering. | ||
De optelsom van deze factoren resulteerde in een teleurstellend lage beladingsgraad van de vliegtuigen. | De optelsom van deze factoren resulteerde in een teleurstellend lage beladingsgraad van de vliegtuigen. |