Vroege autogeschiedenis (tot 1914): racen en toeren

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 5: Regel 5:
  
  
[[Afbeelding:gouden_koets.JPG|280px|thumb|left|De befaamde gouden koets is eveneens een werkstuk van de Spyker Rijtuigfabriek geweest. De Gebroeders Spijker en 12 man personeel hebben er 1,5 jaar lang dag en nacht aan gewerkt.]]Dat blijkt ook uit de voorbereidingen voor de wedstrijd in Nederland, die in diezelfde maand leidde tot de oprichting van de Nederlandse Automobiel Club (NAC). [[Afbeelding:Rally_Parijs_Amsterdam_002.jpg|250px|thumb|right|De autorally Parijs-Amsterdam-Parijs in 1898]]Het initiatief daartoe was afkomstig van de Nijmeegse Benz-importeur M. Aertnijs, voormalig bierbrouwer en ACF-lid, die de ACF-bestuurders ervan had weten te overtuigen hun oorspronkelijk naar Wenen geplande route naar Amsterdam te verleggen. Van de vijftien NAC-leden in 1899 waren er vier importeur en drie producent van auto’s, heel wat bescheidener dan het aristocratische who-is-who dat zich in de Franse club ACF had verzameld. Volgens Aertnijs kreeg de Nederlandse adel eerst gaandeweg een overwicht in het NAC-bestuur, omdat die aanvankelijk ‘met enige minachting neer(keek) op de auto’. Daarmee leek Nederland eerder op Engeland, waar de auto aanvankelijk ‘the poor man’s yacht’, het vervoermiddel van de burgerij, werd genoemd [[Noten H3#3-4|<sup>[4]</sup>]].
+
[[Afbeelding:Rally_Parijs_Amsterdam_002.jpg|250px|thumb|right|De autorally Parijs-Amsterdam-Parijs in 1898]]Dat blijkt ook uit de voorbereidingen voor de wedstrijd in Nederland, die in diezelfde maand leidde tot de oprichting van de Nederlandse Automobiel Club (NAC). Het initiatief daartoe was afkomstig van de Nijmeegse Benz-importeur M. Aertnijs, voormalig bierbrouwer en ACF-lid, die de ACF-bestuurders ervan had weten te overtuigen hun oorspronkelijk naar Wenen geplande route naar Amsterdam te verleggen. Van de vijftien NAC-leden in 1899 waren er vier importeur en drie producent van auto’s, heel wat bescheidener dan het aristocratische who-is-who dat zich in de Franse club ACF had verzameld. Volgens Aertnijs kreeg de Nederlandse adel eerst gaandeweg een overwicht in het NAC-bestuur, omdat die aanvankelijk ‘met enige minachting neer(keek) op de auto’. Daarmee leek Nederland eerder op Engeland, waar de auto aanvankelijk ‘the poor man’s yacht’, het vervoermiddel van de burgerij, werd genoemd [[Noten H3#3-4|<sup>[4]</sup>]].
  
 
   
 
   
De race zorgde voor een eerste impuls onder Nederlandse ondernemers om zich aan de productie van een eigen auto te wagen; onder hen bevonden zich de gebroeders [[Spyker|Spijker]], bouwers van de Gouden Koets, die nog in hetzelfde jaar hun koetsenmanufactuur uitbreidden met een autoafdeling [[Noten H3#3-5|<sup>[5]</sup>]].  Anderen begonnen een importeurschap. Kenmerkend voor deze vroegste fase van het internationale automobilisme, waarop Nederland geen uitzondering vormde, was het dooreenlopen van producenten, handelaren, importeurs en gebruikers: de vroegste autocultuur was een cultuur van kenners en ingewijden, afkomstig uit de hoogste [[Begrippenlijst#echelon|echelons]] van de maatschappij.
+
[[Afbeelding:gouden_koets.JPG|280px|thumb|left|De befaamde gouden koets is eveneens een werkstuk van de Spyker Rijtuigfabriek geweest. De Gebroeders Spijker en 12 man personeel hebben er 1,5 jaar lang dag en nacht aan gewerkt.]]De race zorgde voor een eerste impuls onder Nederlandse ondernemers om zich aan de productie van een eigen auto te wagen; onder hen bevonden zich de gebroeders [[Spyker|Spijker]], bouwers van de Gouden Koets, die nog in hetzelfde jaar hun koetsenmanufactuur uitbreidden met een autoafdeling [[Noten H3#3-5|<sup>[5]</sup>]].  Anderen begonnen een importeurschap. Kenmerkend voor deze vroegste fase van het internationale automobilisme, waarop Nederland geen uitzondering vormde, was het dooreenlopen van producenten, handelaren, importeurs en gebruikers: de vroegste autocultuur was een cultuur van kenners en ingewijden, afkomstig uit de hoogste [[Begrippenlijst#echelon|echelons]] van de maatschappij.

Versie op 25 jul 2006 17:57