Frisdranken

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 3: Regel 3:
 
Tot de nieuwe verwen- en gemaksproducten bij avondjes en feestjes behoorde al spoedig een grote variatie aan alcoholische dranken en frisdranken. Koffie en thee bleven weliswaar populair, maar de stijging van het gebruik van koude dranken na de oorlog was opvallend. Met name de jeugd dronk graag fris-met-prik, waarbij de Amerikaanse Coca Cola favoriet was.  
 
Tot de nieuwe verwen- en gemaksproducten bij avondjes en feestjes behoorde al spoedig een grote variatie aan alcoholische dranken en frisdranken. Koffie en thee bleven weliswaar populair, maar de stijging van het gebruik van koude dranken na de oorlog was opvallend. Met name de jeugd dronk graag fris-met-prik, waarbij de Amerikaanse Coca Cola favoriet was.  
  
Daarbij hoorden zoute pinda’s en later ook [[Een nieuw aspect: genot in voeding|'''aardappelchips''']], die krokant waren en dorstig maakten. Ook gefrituurde hapjes zoals bitterballen en steeds meer soorten knabbels en nootjes in allerlei vormen en smaken deden het goed bij bier en frisdrank. Als snoeperij tussendoor nam ook het gebruik van [[Consumptie ijs|'''consumptie-ijs''']] toe.  
+
Daarbij hoorden zoute [[De warme snack|'''pinda’s''']] en later ook [[Een nieuw aspect: genot in voeding|'''aardappelchips''']], die krokant waren en dorstig maakten. Ook gefrituurde hapjes zoals bitterballen en steeds meer soorten knabbels en nootjes in allerlei vormen en smaken deden het goed bij bier en frisdrank. Als snoeperij tussendoor nam ook het gebruik van [[Consumptie ijs|'''consumptie-ijs''']] toe.  
  
 
Deze [[Snacks; van tussendoortjes naar graascultuur|'''snacks '' ]]zijn typerend geworden voor de belangrijke positie die jongeren als doelgroep in de markt van voedings- en genotmiddelen sinds de jaren zestig zijn gaan innemen. [[Afbeelding:05_G357_V_4_8.JPG|left|thumb|320px|Bottellijn voor limonadesiroop, Marvelo (Albert Heijn), 1965.]]
 
Deze [[Snacks; van tussendoortjes naar graascultuur|'''snacks '' ]]zijn typerend geworden voor de belangrijke positie die jongeren als doelgroep in de markt van voedings- en genotmiddelen sinds de jaren zestig zijn gaan innemen. [[Afbeelding:05_G357_V_4_8.JPG|left|thumb|320px|Bottellijn voor limonadesiroop, Marvelo (Albert Heijn), 1965.]]

Versie op 15 apr 2008 12:00