De uitbouw van schiphol tot mainport
Van Techniek in Nederland
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | Wat een luchthaven is, diende steeds opnieuw te worden uitgevonden. Luchthaventechnologie ontwikkelde zich in eerste instantie als een reactie op veranderingen in de vliegtuigtechniek. Vanaf het prilste begin was het wezenskenmerk van het luchthavenbedrijf dat het zich trachtte aan te passen aan de veel sneller verlopende veranderingen in de luchtvaart zelf. De pogingen om te [[Begrippenlijst#Anticiperen|anticiperen]] op de veranderingen in de luchtvaart waren geen succes, zoals de geschiedenis van het [[Een nieuw banenstelsel voor Schiphol|'''plan-Dellaert''']] en die van het [[Automatisering van de vrachtafhandeling|'''Dortech-systeem''']] laten zien. De luchthaven moest zich erop instellen steeds weer zo flexibel mogelijk in te spelen op veranderingen en nieuwe eisen en die flexibiliteit ook in het ontwerp van bijvoorbeeld het stationsgebouw te verankeren. | + | [[afbeelding:blz_129.jpg|thumb|400px|right]]Wat een luchthaven is, diende steeds opnieuw te worden uitgevonden. Luchthaventechnologie ontwikkelde zich in eerste instantie als een reactie op veranderingen in de vliegtuigtechniek. Vanaf het prilste begin was het wezenskenmerk van het luchthavenbedrijf dat het zich trachtte aan te passen aan de veel sneller verlopende veranderingen in de luchtvaart zelf. De pogingen om te [[Begrippenlijst#Anticiperen|anticiperen]] op de veranderingen in de luchtvaart waren geen succes, zoals de geschiedenis van het [[Een nieuw banenstelsel voor Schiphol|'''plan-Dellaert''']] en die van het [[Automatisering van de vrachtafhandeling|'''Dortech-systeem''']] laten zien. De luchthaven moest zich erop instellen steeds weer zo flexibel mogelijk in te spelen op veranderingen en nieuwe eisen en die flexibiliteit ook in het ontwerp van bijvoorbeeld het stationsgebouw te verankeren. |
Hoewel de luchthaven zelf uit de aard der zaak partij was bij de [[begrippenlijst#Incorporatie|incorporatie]] van alle nieuwe technologieën op de locatie Schiphol, was zij in de meeste gevallen niet de centrale [[begrippenlijst#Actoren|actor]] in de ontwikkeling daarvan. Radio, verlichting, [[De afhandeling van vliegtuigen, passagiers en vracht|'''brandstofvoorziening''']], verkeersleiding en baanverharding werden wel op Schiphol geïnstalleerd, maar werden ontwikkeld door toeleveranciers en partijen die actief waren op Schiphol. Als grootste gebruiker had de KLM veel invloed. Het netwerk van bedrijven op de luchthaven oriënteerde zich vaak op het buitenland, waarbij de Verenigde Staten voor Nederland richtinggevend was, zowel bij de keuze voor [[Verharde landingsbanen en baanverlichting|'''verharde banen''']] als bij de keuze voor een [[begrippenlijst#Tangentieel|tangentieel]] stelsel. | Hoewel de luchthaven zelf uit de aard der zaak partij was bij de [[begrippenlijst#Incorporatie|incorporatie]] van alle nieuwe technologieën op de locatie Schiphol, was zij in de meeste gevallen niet de centrale [[begrippenlijst#Actoren|actor]] in de ontwikkeling daarvan. Radio, verlichting, [[De afhandeling van vliegtuigen, passagiers en vracht|'''brandstofvoorziening''']], verkeersleiding en baanverharding werden wel op Schiphol geïnstalleerd, maar werden ontwikkeld door toeleveranciers en partijen die actief waren op Schiphol. Als grootste gebruiker had de KLM veel invloed. Het netwerk van bedrijven op de luchthaven oriënteerde zich vaak op het buitenland, waarbij de Verenigde Staten voor Nederland richtinggevend was, zowel bij de keuze voor [[Verharde landingsbanen en baanverlichting|'''verharde banen''']] als bij de keuze voor een [[begrippenlijst#Tangentieel|tangentieel]] stelsel. |