Pieren als "aanlegsteigers" voor de vliegtuigen
Van Techniek in Nederland
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | [[afbeelding: | + | [[afbeelding:blz_137.jpg|thumb|400px|right]]Gaandeweg de studies naar de ontwikkeling van een nieuw concept voor Schiphol was er bij de luchthaven toch weer twijfel gerezen of men er verstandig aan deed voor pieren te kiezen. Zo vroeg De Muls vervanger in de werkgroep, J.G. Mesland, hoofd van de Operationele Dienst van de luchthaven, zich af of het niet toch verstandiger zou zijn een luchthaven aan te leggen die gebaseerd was op het [[begrippenlijst#Satelliet|satellietenconcept]]. Dit liet immers de meeste ruimte voor toekomstige uitbreidingen van de capaciteit van de passagiersfaciliteiten.[[Noten H6#6-78|<sup>[78]</sup>]] |
Satellieten en tunnels waren weliswaar qua bouwkosten duurder dan [[Werking van de Aviobrug|'''pieren''']], maar zouden wellicht operationeel gunstiger uitpakken, aangezien zij het gehele platform vrij lieten. Ook het aspect van de geluidshinder rond het stationsgebouw zou bij keuze voor dit concept beter in de hand te houden zijn. | Satellieten en tunnels waren weliswaar qua bouwkosten duurder dan [[Werking van de Aviobrug|'''pieren''']], maar zouden wellicht operationeel gunstiger uitpakken, aangezien zij het gehele platform vrij lieten. Ook het aspect van de geluidshinder rond het stationsgebouw zou bij keuze voor dit concept beter in de hand te houden zijn. | ||