De jaren vijftig: files en de mobiliteitsexplosie
Van Techniek in Nederland
Regel 6: | Regel 6: | ||
'''Wegenaanleg''' | '''Wegenaanleg''' | ||
− | [[afbeelding:voorbereiding_mobiliteitsexplosie.jpg|thumb|350px|left|Wegenaanleg: de voorbereiding van de mobiliteitsexplosie.]][[afbeelding:grafiek_autosnelwegennet_nl.jpg|thumb| | + | [[afbeelding:voorbereiding_mobiliteitsexplosie.jpg|thumb|350px|left|Wegenaanleg: de voorbereiding van de mobiliteitsexplosie.]][[afbeelding:grafiek_autosnelwegennet_nl.jpg|thumb|390px|right|De ontwikkeling van het autosnelwegennet in Nederland, 1939-1993.]] |
Ondanks de toenemende maatschappelijke druk kwam een voortvarende wegenaanleg niet direct van de grond. Het Rijkswegenplan van 1958 omvatte nog steeds hetzelfde bouwprogramma als dat van 1938. Ook in de landelijke politiek werd het gebrek aan wegenaanleg steeds meer als een probleem gezien, hetgeen in 1961 leidde tot een noodprogramma voor de aanleg van autosnelwegen buiten het Rijkswegenplan om. Het ging in totaal om 1200 km aan extra wegen. In 1964 werd een nieuw Rijkswegenfonds ingesteld en het budget flink verhoogd. In de jaren zestig zou Nederland na Duitsland en Italië in absolute zin de meeste autosnelwegen bouwen.[[Noten H2#2-78|<sup>[78]</sup>]] | Ondanks de toenemende maatschappelijke druk kwam een voortvarende wegenaanleg niet direct van de grond. Het Rijkswegenplan van 1958 omvatte nog steeds hetzelfde bouwprogramma als dat van 1938. Ook in de landelijke politiek werd het gebrek aan wegenaanleg steeds meer als een probleem gezien, hetgeen in 1961 leidde tot een noodprogramma voor de aanleg van autosnelwegen buiten het Rijkswegenplan om. Het ging in totaal om 1200 km aan extra wegen. In 1964 werd een nieuw Rijkswegenfonds ingesteld en het budget flink verhoogd. In de jaren zestig zou Nederland na Duitsland en Italië in absolute zin de meeste autosnelwegen bouwen.[[Noten H2#2-78|<sup>[78]</sup>]] |