Goederen- en passagiersvervoer rond 1900

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 5: Regel 5:
  
  
[[afbeelding:grafiek_vervoersmodaliteiten.jpg|thumb|430px|right|De ontwikkeling van het aandeel van de verschillende [[Begrippenlijst#Vervoersmodaliteiten|vervoersmodaliteiten]] in het binnenlandse goederenvervoer in Nederland, 1880-1938.]]Trein en tram concurreerden niet alleen met het vervoer per paard en met de binnenvaart, maar ook met elkaar, vooral bij het personenvervoer. Terwijl in 1880 de spoorwegen 16 miljoen passagiers vervoerden en de tramwegen (inclusief de stadstram) 13 miljoen voor hun rekening namen, was drie jaar later het spoor al overvleugeld door de tram, ondanks de - in vergelijking met het buitenland - uitzonderlijk lage treintarieven, ondanks de – in vergelijking met het buitenland – uitzonderlijk lage treintarieven.[[Noten H2#2-22|<sup>[22]</sup>]]
+
[[afbeelding:grafiek_vervoersmodaliteiten.jpg|thumb|470px|right|De ontwikkeling van het aandeel van de verschillende [[Begrippenlijst#Vervoersmodaliteiten|vervoersmodaliteiten]] in het binnenlandse goederenvervoer in Nederland, 1880-1938.]]Trein en tram concurreerden niet alleen met het vervoer per paard en met de binnenvaart, maar ook met elkaar, vooral bij het personenvervoer. Terwijl in 1880 de spoorwegen 16 miljoen passagiers vervoerden en de tramwegen (inclusief de stadstram) 13 miljoen voor hun rekening namen, was drie jaar later het spoor al overvleugeld door de tram, ondanks de - in vergelijking met het buitenland - uitzonderlijk lage treintarieven, ondanks de – in vergelijking met het buitenland – uitzonderlijk lage treintarieven.[[Noten H2#2-22|<sup>[22]</sup>]]

Versie op 14 jul 2006 10:48