Snacks; van tussendoortjes naar graascultuur

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 1: Regel 1:
 
Buitenshuis snacken heeft een lange traditie wanneer we denken aan verschijnselen als de haringkar, de zuurkar, de banketbakker en de worstverkoper. De snackmarkt droeg een sterk lokaal stempel, al verspreidden bepaalde snacks en typen verkooppunten zich wel van de ene plaats naar de andere. Zo vonden de rond 1850 in Amsterdam ontstane broodjeszaken met hun broodjes pekelvlees en broodjes halfom snel navolging in de grote steden in het westen van Nederland. Buiten het verstedelijkte Westen, daarentegen, vonden ze tot aan de jaren vijftig van de twintigste eeuw vrijwel geen ingang. Na de Tweede Wereldoorlog verspreidde het buitenshuis snacken zich over het hele land; snacks, snackbereiding, snackdistributie en snackconsumptie verloren hun plaatselijke karakter. In de jaren zestig en zeventig werd het ‘eten uit de muur’ populair als onderdeel van de trend van het buitenshuis eten.(1)  
 
Buitenshuis snacken heeft een lange traditie wanneer we denken aan verschijnselen als de haringkar, de zuurkar, de banketbakker en de worstverkoper. De snackmarkt droeg een sterk lokaal stempel, al verspreidden bepaalde snacks en typen verkooppunten zich wel van de ene plaats naar de andere. Zo vonden de rond 1850 in Amsterdam ontstane broodjeszaken met hun broodjes pekelvlees en broodjes halfom snel navolging in de grote steden in het westen van Nederland. Buiten het verstedelijkte Westen, daarentegen, vonden ze tot aan de jaren vijftig van de twintigste eeuw vrijwel geen ingang. Na de Tweede Wereldoorlog verspreidde het buitenshuis snacken zich over het hele land; snacks, snackbereiding, snackdistributie en snackconsumptie verloren hun plaatselijke karakter. In de jaren zestig en zeventig werd het ‘eten uit de muur’ populair als onderdeel van de trend van het buitenshuis eten.(1)  
Aanvankelijk was een snack een ‘tussendoortje’. Een dergelijke definitie heeft slechts zin zolang er een duidelijk onderscheid is met de hoofdmaaltijden. Op het moment dat ‘tussendoortjes’ hoofdmaaltijden worden en hoofdmaaltijden tussendoortjes, zijn snacks en snacken moeilijk te definiëren.(2)Voedingsdeskundigen menen dat we ons thans in deze situatie bevinden. Ze spreken van een ‘graascultuur’, waarin de consument zijn voedsel via ongeregelde eetmomenten en -plekken bij elkaar ‘graast’ en waarin snacks een belangrijke rol spelen.(3)  Dit is een grote verandering in de Nederlandse eetcultuur. Het patroon waarbij Nederlanders niet meer dan drie maaltijden per dag nuttigden, is hiermee doorbroken. Deskundigen onderkenden dit voor het eerst aan het einde van de jaren tachtig. [[Afbeelding:05_G357_V_9_1.JPG|thumb|right|450px|Door muntgeld in een automaat te werpen, konden consumenten glazen kluisdeurtjes openen waarachter zich 'kleine eetwaar' bevond.]] Nog tot in de jaren zeventig verwachtten [[begrippenlijst#Marketing|marketing]]deskundigen dat de historisch gegroeide Nederlandse eetcultuur van drie maaltijden per dag(4) een blokkade zou zijn voor de opmars van snacks in Nederland.(5)Voedingsdeskundigen verstaan onder snacks tegenwoordig industrieel voorbewerkte voedingsmiddelen die kant en klaar worden aangeboden en die voor consumenten in menig geval de status hebben van volwaardige voeding naast of in plaats van de bestaande hoofdmaaltijden.  
+
Aanvankelijk was een snack een ‘tussendoortje’. Een dergelijke definitie heeft slechts zin zolang er een duidelijk onderscheid is met de hoofdmaaltijden. Op het moment dat ‘tussendoortjes’ hoofdmaaltijden worden en hoofdmaaltijden tussendoortjes, zijn snacks en snacken moeilijk te definiëren.(2)Voedingsdeskundigen menen dat we ons thans in deze situatie bevinden. Ze spreken van een ‘graascultuur’, waarin de consument zijn voedsel via ongeregelde eetmomenten en -plekken bij elkaar ‘graast’ en waarin snacks een belangrijke rol spelen.(3)  Dit is een grote verandering in de Nederlandse eetcultuur. Het patroon waarbij Nederlanders niet meer dan drie maaltijden per dag nuttigden, is hiermee doorbroken. Deskundigen onderkenden dit voor het eerst aan het einde van de jaren tachtig. [[Afbeelding:05_G357_V_9_6.JPG|thumb|left|450px|Deze zusters tonen hun interesse voor de nieuwe chips bij een stand op een voedingsbeurs in 1962.]] Nog tot in de jaren zeventig verwachtten [[begrippenlijst#Marketing|marketing]]deskundigen dat de historisch gegroeide Nederlandse eetcultuur van drie maaltijden per dag(4) een blokkade zou zijn voor de opmars van snacks in Nederland.(5)Voedingsdeskundigen verstaan onder snacks tegenwoordig industrieel voorbewerkte voedingsmiddelen die kant en klaar worden aangeboden en die voor consumenten in menig geval de status hebben van volwaardige voeding naast of in plaats van de bestaande hoofdmaaltijden.  
 
Hoewel zoetwaren als drop(6), koekjes en chocolade een belangrijke rol speelden bij de totstandkoming van de graascultuur en Nederlanders per hoofd van de bevolking meer koekjes, banket en koek consumeren dan buitenlanders(7), zullen we desondanks aan deze producten geen aandacht besteden. ‘Hartige’ snacks als kroketten en zoutjes zullen daarentegen wel veel aandacht krijgen. Ook kroketten en andere cafetaria-snacks zijn lekkernijen die nergens anders zoveel worden geconsumeerd als in Nederland. Zij stonden aan de basis van het ‘eten uit de muur’, een belangrijk element in de snackcultuur van Nederland. Aan de opkomst van het eten uit de muur liggen drie deels met elkaar samenhangende ontwikkelingen ten grondslag: de opkomst van automatieken, van ambachtelijk bereid ijs en van de industriële vervaardiging van snacks, in het bijzonder van patates frites.
 
Hoewel zoetwaren als drop(6), koekjes en chocolade een belangrijke rol speelden bij de totstandkoming van de graascultuur en Nederlanders per hoofd van de bevolking meer koekjes, banket en koek consumeren dan buitenlanders(7), zullen we desondanks aan deze producten geen aandacht besteden. ‘Hartige’ snacks als kroketten en zoutjes zullen daarentegen wel veel aandacht krijgen. Ook kroketten en andere cafetaria-snacks zijn lekkernijen die nergens anders zoveel worden geconsumeerd als in Nederland. Zij stonden aan de basis van het ‘eten uit de muur’, een belangrijk element in de snackcultuur van Nederland. Aan de opkomst van het eten uit de muur liggen drie deels met elkaar samenhangende ontwikkelingen ten grondslag: de opkomst van automatieken, van ambachtelijk bereid ijs en van de industriële vervaardiging van snacks, in het bijzonder van patates frites.
  

Versie op 1 aug 2007 14:01