Bestandslijst
Van Techniek in Nederland
Datum | Naam | Miniatuur | Grootte (bytes) | Gebruiker | Beschrijving | Versies |
---|---|---|---|---|---|---|
7 jul 2006 06:55 | Concurrentie spoorwegen autoverkeer.jpg (bestand) | 96 kB | DvandenBrink | (De toenemende concurrentie tussen het spoor en het nieuwe gemotoriseerde verkeer leidde tot een felle strijd over het te voeren overheidsbeleid. Tijdens de depressie in de jaren dertig was de vraag waarop de overheid kon bezuinigen extra urgent. Ontwerper) | 1 | |
7 jul 2006 06:55 | Schiphol huldiging 1929.jpg (bestand) | 197 kB | DvandenBrink | (De huldiging van de oceaanvliegers op schiphol in 1929.) | 1 | |
7 jul 2006 06:55 | Stadsverkeer interbellum.jpg (bestand) | 98 kB | DvandenBrink | (Hoewel de auto in het Interbellum een steeds belangrijkere rol claimde, bleven het rijwielverkeer en het openbaar vervoer dominant.) | 1 | |
7 jul 2006 06:53 | Parijs amsterdam 1898 controlepost.jpg (bestand) | 35 kB | DvandenBrink | (Autorace Parijs-Amsterdam 1898. Mr. Charron aan de controlepost te Amsterdam.) | 1 | |
7 jul 2006 06:53 | Toeristische functie tram.jpg (bestand) | 247 kB | DvandenBrink | (Het tramnet had rond 1904 al een behoorlijke lengte bereikt met ruim 1700 km. Belangrijk was ook de toeristische functie.) | 1 | |
7 jul 2006 06:53 | Toeristische trekpleister schiphol.jpg (bestand) | 138 kB | DvandenBrink | (De luchtvaart kwam in Nederland, evenals in de meeste andere Europese landen, maar langzaam van de grond. Schiphol fungeerde de eerste tientallen jaren van zijn bestaan veel meer als toeristische trekpleister dan als vervoerscentrum.) | 1 | |
7 jul 2006 06:52 | Haven als transportknooppunt.jpg (bestand) | 96 kB | DvandenBrink | (De Rotterdamse haven vormt als transportknooppunt een belangrijke schakel in de transportketen. De mechanisering van de overslag was van cruciaal belang voor de daling van de transportkosten en indirect de groei van de wereldhandel. Bij deze stoomkraan op) | 1 | |
6 jul 2006 15:27 | Variomatic.jpg (bestand) | 86 kB | DvandenBrink | 1 | ||
6 jul 2006 13:01 | Verkeer leidsestraat 1957.jpg (bestand) | 104 kB | DvandenBrink | (Eind jaren vijftig nam de diffusie van de auto dusdanige vormen aan dat van een massavervoermiddel kon worden gesproken. In 1957 vond men op de Leidsestraat in Amsterdam een dergelijk gedrag niet ongewoon. ) | 1 | |
6 jul 2006 13:01 | Grafiek reizigerskilometers.jpg (bestand) | 55 kB | DvandenBrink | (Uit Automobilisme in Nederland: Verkeer in reizigerskilometers. ) | 1 | |
6 jul 2006 13:00 | Grafiek verkeersongevallen.jpg (bestand) | 28 kB | DvandenBrink | (Verkeersongevallen ) | 1 | |
6 jul 2006 13:00 | Grafiek autos nederland.jpg (bestand) | 37 kB | DvandenBrink | (Uit Automobilisme in Nederland: Aantal auto's (absoluut). ) | 1 | |
6 jul 2006 13:00 | Grafiek bnp per capita.jpg (bestand) | 29 kB | DvandenBrink | (Uit Automobilisme in Nederland: BNP per capita. ) | 1 | |
6 jul 2006 12:59 | Grafiek autodichtheid gemeenten.jpg (bestand) | 35 kB | DvandenBrink | (Uit Automobilisme in Nederland: Autodichtheid gemiddelde kleinere en grotere gemeenten. ) | 1 | |
6 jul 2006 12:59 | Affiche vw kever.jpg (bestand) | 155 kB | DvandenBrink | (Reclameaffiche van Volkswagen uit 1947. ) | 1 | |
6 jul 2006 12:59 | Station oudenbosch 1905.jpg (bestand) | 180 kB | DvandenBrink | (Station Oudenbosch in 1905, lang voor de doorbraak van het automobilisme. ) | 1 | |
6 jul 2006 12:58 | Wegenbouw 1931.jpg (bestand) | 179 kB | DvandenBrink | (In 1931 werd de weg van Utrecht naar 's-Hertogenbosch aangelegd. Tijdens de aanleg van het gedeelte tussen Vianen en Beesd kwam de fotograaf de werkzaamheden vastleggen voor het nageslacht. Voor de aan- en afvoer van materiaal maakte de opdrachtgever gebr) | 1 | |
6 jul 2006 12:58 | Binnenschip paard en wagen.jpg (bestand) | 138 kB | DvandenBrink | (20 februari 1926: het lossen van stenen van een binnenschip op paard en wagen. ) | 1 | |
6 jul 2006 12:58 | Affiche klm ns.jpg (bestand) | 101 kB | DvandenBrink | (Affiche van de KLM, Schiphol en de NS uit circa 1937. ) | 1 | |
6 jul 2006 12:57 | Ford dealer gouda.jpg (bestand) | 114 kB | DvandenBrink | (Gouda 1922, bij dealer Hulleman. De tentoongestelde T-Fords kwamen uit een Belgische fabriek. Wat opvalt is dat die fabriek toen al in kleur leverde; in tegenstelling tot Amerika. Op de voorgrond staat een Fordson tractor. ) | 1 | |
6 jul 2006 12:57 | Ford advertentie.jpg (bestand) | 85 kB | DvandenBrink | (1914: één van de oudste Ford-advertenties in Nederland. ) | 1 | |
6 jul 2006 12:57 | Massamotorisering amerika.jpg (bestand) | 166 kB | DvandenBrink | (Amerika op wielen; door de massaproductie motoriseerde het land snel. ) | 1 | |
6 jul 2006 12:57 | Anwb autokampioen 1935 tol.jpg (bestand) | 237 kB | DvandenBrink | (Uit de Autokampioen van 5 januari 1935: Kunt u zich iets meer middeleewsch voorstellen dan een tol? En toch zal dezer dagen het reeds vroeger aangekondigde wetsontwerp bij de Tweede Kamer worden ingediend, waarbij nieuwe tollen worden voorgesteld op de me) | 1 | |
6 jul 2006 12:56 | Wegenbouw arbeiders.jpg (bestand) | 166 kB | DvandenBrink | (Arbeiders bij het opbrengen en egaliseren van asfaltbeton omstreeks 1925. ) | 1 | |
6 jul 2006 12:56 | Anwb de kampioen toernieuws.jpg (bestand) | 92 kB | DvandenBrink | (Uit De Kampioen van 1 januari 1909: Ingezonden brief in de rubriek 'Toernieuws'. ) | 1 | |
6 jul 2006 12:55 | Stoomwals 1905.jpg (bestand) | 100 kB | DvandenBrink | (De Ruthemeyer stoomwals die al sinds 1905 in gebruik was. Hij stookte gemakkelijk en als hij goed werd afgedekt was er de volgende ochtend nog een druk van twee atmosfeer. ) | 1 | |
6 jul 2006 12:55 | Sproeiwagen netam.jpg (bestand) | 86 kB | DvandenBrink | (Sproeiwagen van NETAM op een klinkerweg in Rotterdam in 1934. ) | 1 | |
6 jul 2006 12:55 | Autogarage binnenaanzicht.jpg (bestand) | 148 kB | DvandenBrink | (Tweede verdieping van de fabriek van Atax (Amsterdamsche Taxi Auto Maatschappij) aan de Overtoom te Amsterdam. Hier werden houten bodies vervaardigd. ) | 1 | |
6 jul 2006 12:55 | Autogarage buitenaanzicht.jpg (bestand) | 128 kB | DvandenBrink | (De voorgevel van Burgers' automobielgarage en hertselplaats te Deventer in 1907. ) | 1 | |
6 jul 2006 12:54 | Hondenkar contra auto.jpg (bestand) | 100 kB | DvandenBrink | (De Monsterbetooging te Scheveningen op 29 september 1908. Snelheids- en remproeven. Hondenkar contra auto. ) | 1 | |
6 jul 2006 12:54 | Landauer contra auto.jpg (bestand) | 247 kB | DvandenBrink | (De Monsterbetooging te Scheveningen op 29 september 1908. Snelheids- en remproeven. Landauer contra auto. ) | 1 | |
6 jul 2006 12:54 | Grafiek prijzen brandstoffen.jpg (bestand) | 40 kB | DvandenBrink | (Uit Automobilisme in Nederland: Prijzen motorbrandstoffen in guldens per 100 liter, inclusief BTW. ) | 1 | |
6 jul 2006 12:53 | Pompstation.jpg (bestand) | 84 kB | DvandenBrink | (Afrekenen bij het pompstation. ) | 1 | |
6 jul 2006 12:36 | Shell pomp garage.jpg (bestand) | 114 kB | DvandenBrink | (Shellpomp met Ford-garage in de dertiger jaren. ) | 1 | |
6 jul 2006 12:35 | Grafiek artsen belasting.jpg (bestand) | 41 kB | DvandenBrink | (Uit Automobilisme in Nederland: In de belasting vallende paarden en koetseiers van artsen.) | 1 | |
5 jul 2006 17:26 | Rembrandtsplein.jpg (bestand) | 240 kB | DvandenBrink | 1 | ||
5 jul 2006 17:26 | Gasgenerator.jpg (bestand) | 140 kB | DvandenBrink | 1 | ||
5 jul 2006 17:26 | Fiets 001.jpg (bestand) | 217 kB | DvandenBrink | 2 | ||
5 jul 2006 17:26 | Bromfiets.jpg (bestand) | 178 kB | DvandenBrink | 1 | ||
5 jul 2006 16:53 | Incrementele ontwikkelingen.gif (bestand) | 874 kB | DvandenBrink | (De ontwikkeling van de auto is een evolutionair proces. Deze animatie geeft de ontwikkeling van de auto vanuit design perspectief weer. In dit geval Ford, een merk dat al vanaf het begin van de 20e eeuw auto's massaproduceert.) | 1 | |
5 jul 2006 15:46 | Wegen 001.jpg (bestand) | 252 kB | DvandenBrink | (In 1927 werd het eerste rijkswegenplan gepresenteerd.) | 1 | |
5 jul 2006 15:44 | Verkeerstelling 001.jpg (bestand) | 102 kB | DvandenBrink | (Het steeds drukker wordende wegverkeer vroeg om steeds meer coördinatie en planning. Om inzicht te verkrigen in de aard en intensiteit ervan, werden van overheidswege verkeerstellingen gehouden, de eerste in 1908. Aanvankelijk vonden deze op beperkte sch) | 1 | |
5 jul 2006 15:42 | Productie daf.jpg (bestand) | 160 kB | DvandenBrink | (DAF opende in 1967 een nieuwe nevenvestiging in Born, geheel gericht op de productie en assemblage van personenwagens. Deze waren alle voorzien van een variomatic-aandrijving.) | 1 | |
5 jul 2006 15:40 | Matrixborden.jpg (bestand) | 188 kB | DvandenBrink | (In de laatste decennia van de 20e eeuw kwam het accent in het beleid steeds meer te liggen op betere verkeersgeleiding om zo de bestaande capaciteit van autosnelwegen beter te kunnen benutten. Zo verschenen begin jaren tachtig portalen met matrixborden. D) | 1 | |
5 jul 2006 15:35 | Verkeerstuinen 001.jpg (bestand) | 199 kB | DvandenBrink | (Op diverse plaatsen in het land ontstonden na de Tweede Wereldoorlog zogeheten verkeerstuinen, waar de jeugd spelenderwijs en in beschutte omgeving de regels van het verkeer leerde kennen. Aanvankelijk waren deze tuinen vrij eenvoudig van opzet, zoals dez) | 1 | |
5 jul 2006 15:32 | Anwb opvoeding 001.jpg (bestand) | 148 kB | DvandenBrink | (De toenemende verkeersintensiteit en -diversiteit vroeg niet alleen om regels en voorschriften, maar ook om een gedragsverandering en -beïvloeding. Vooral de jeugs was een belangrijke doelgroep en moest als medeweggebruiker, onder meer als fietser, leren) | 1 | |
5 jul 2006 14:40 | Spoorwegen.gif (bestand) | 48 kB | DvandenBrink | (Ontwikkeling van het spoorwegnet tussen 1860 en 1970.) | 1 | |
5 jul 2006 12:22 | Ford ad 001.jpg (bestand) | 144 kB | DvandenBrink | (De roep van organisaties zoals de ANWB om een kleinere gezinsauto, zowel geschikt voor vrijetijdsbesteding als voor zakelijk gebruik, werd steeds luider in de eerste decennia van de twintigste eeuw. Ford speelde hier zeer succesvol op in. In deze reclame ) | 1 | |
5 jul 2006 12:21 | T-ford 001.jpg (bestand) | 232 kB | DvandenBrink | (De T-Ford betekende de doorbraak van de auto in Nederland na 1920. In 1924 waren er landelijk 31.000 auto's geregistreerd, waaronder een groot aantal T-Fords. Zij waren onder meer zo populair, omdat ze konden worden omgebouwd tot vrachtwagen of bus. Op de) | 1 | |
5 jul 2006 11:24 | Ford t.jpg (bestand) | 50 kB | DvandenBrink | (Een T-Ford op een typische landweg in de Verenigde Staten.) | 1 |
Eerste pagina |
Vorige pagina |
Volgende pagina |
Laatste pagina |