Alle openbare logboeken
Van Techniek in Nederland
(Nieuwste | Oudste) (50 nieuwere) (50 oudere) (20 | 50 | 100 | 250 | 500) tonen.- 7 jul 2006 14:51 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Grafiek tram en busritten.jpg" geüpload (De ontwikkeling van het aantal jaarlijkse tram- en busritten per inwoner van Amsterdam, 1880-1939.)
- 7 jul 2006 14:50 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Grafiek spoor en tramwegnet.jpg" geüpload (De ontwikkeling van de lengte van het spoor- en tramwegnet in Nederland, 1840-1982. De uitbreiding van met name het lokale en het interlokale spoor voor WOI, werd in het Interbellum weer teniet gedaan. Wat bleef is het hoofdsppor en de tram in enkele grot)
- 7 jul 2006 14:50 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Grafiek vervoersmodaliteiten.jpg" geüpload (De ontwikkeling van het aandeel van de verschillende vervoersmodaliteiten in het binnenlandse goederenvervoer in Nederland, 1880-1938.)
- 7 jul 2006 14:36 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Grafiek belaste paarden.jpg" geüpload (De ontwikkeling van het aantal belaste paarden (exclusief landbouwpaarden) in Nederland, 1897-1924.)
- 7 jul 2006 14:36 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Grafiek goederenvervoer.jpg" geüpload (De ontwikkeling van het goederenvervoer in Nederland, 1880-1993. De opkomst van de vrachtauto na 1920 is opvallend. De binnenvaart bleef echter belangrijk.)
- 7 jul 2006 14:36 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Grafieken passagiersvervoer.jpg" geüpload (De ontwikkeling van de passagiersvervoersprestaties in Nederland 1880-1998: 1) het openbaar vervoer in de periode 1880-1940 2) het particuliere vervoer in de periode 1880-1940 3) openbaar en particulier vervoer in de periode 1950-1998.)
- 7 jul 2006 14:35 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Grafiek reizigersafstanden.jpg" geüpload (Reizigersafstanden in km-groepen gewoon en forensenvervoer (maart 1940).)
- 7 jul 2006 14:35 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Beperkt wegennet file.jpg" geüpload (Hoewel het Nederlandse wegennet al in het Interbellum voortvarend werd uitgebreid, kon het zeker in de naoorlogse periode de groei van het gemotoriseerde verkeer toch niet goed bijbenen.)
- 7 jul 2006 07:00 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Kreukelkokers met kabelsysteem.jpg" geüpload (Bovenaanzicht van kreukelkokers met kabelsysteem, voor en na de botsing met een hindernis.)
- 7 jul 2006 07:00 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Simpele botsing.jpg" geüpload (Een simpele botsing met vaak ingrijpende gevolgen. Duizenden mensen belanden na een aanrijding als deze in het ziekenhuis. De totale economische schade van de verkeersonveiligheid is enorm.)
- 7 jul 2006 07:00 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Botsbaan.jpg" geüpload (De botsbaan dient voor het onwikkelen en testen van optimale, energieabsorberende kreukelzones voor auto's.)
- 7 jul 2006 06:59 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Zeeburgerbrug amsterdam.jpg" geüpload (De Zeeburgerbrug bij Amsterdam. Opnamedatum 7 augustus 1997.)
- 7 jul 2006 06:59 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Prins clausplein.jpg" geüpload (Prins Clausplein nabij Leidschendam. Opnamedatum 16 augustus 1994.)
- 7 jul 2006 06:59 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Overzicht aanleg viaduct.jpg" geüpload (Overzicht van de aanleg van een verkeersviaduct bij Dordrecht in 1974.)
- 7 jul 2006 06:58 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Vier en zesbaksduwvaart.jpg" geüpload (Vier- en zesbaksduwvaart op de Waal bij Nijmegen, 1990.)
- 7 jul 2006 06:58 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Fiat 500 italie.jpg" geüpload (De fiat 500, tezamen met de Volkswagen 'kever' de dominerende modellen in de doorbraak naar massamotorisatie in de jaren '60.)
- 7 jul 2006 06:58 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Pinksterdrukte verkeersplein oudenrijn.jpg" geüpload (Pinksterdrukte op verkeersplein Oudenrijn in 1960.)
- 7 jul 2006 06:57 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Voorbereiding mobiliteitsexplosie.jpg" geüpload (Wegenaanleg: de voorbereiding van de mobiliteitsexplosie.)
- 7 jul 2006 06:57 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Overslag spoor weg.jpg" geüpload (Overzicht van de overslag van chemicaliën nabij de spoorhaven Helmond omstreeks 1935.)
- 7 jul 2006 06:56 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Zware stoomlocomotief.jpg" geüpload (Voor de zware kolentreinen vanuit Limburg naar het noorden van het land hadden de Nederlandse Spoorwegen in de jaren twintig zware stoomlocomotieven in dienst genomen.)
- 7 jul 2006 06:56 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Ford t bussen.jpg" geüpload (Ford-T bussen van A. de Jong, Werkhoven, 1924.)
- 7 jul 2006 06:55 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Verkeerstelling 1940.jpg" geüpload (Het steeds drukker wordende wegverkeer vroeg om steeds meer coördinatie en planning. Om inzicht te verkrijgen in de aard en intensiteit ervan, werden van overheidswege verkeerstellingen gehouden, de eertste in 1908. Aanvankelijk op beperkte schaal, maar)
- 7 jul 2006 06:55 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Concurrentie spoorwegen autoverkeer.jpg" geüpload (De toenemende concurrentie tussen het spoor en het nieuwe gemotoriseerde verkeer leidde tot een felle strijd over het te voeren overheidsbeleid. Tijdens de depressie in de jaren dertig was de vraag waarop de overheid kon bezuinigen extra urgent. Ontwerper)
- 7 jul 2006 06:55 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Schiphol huldiging 1929.jpg" geüpload (De huldiging van de oceaanvliegers op schiphol in 1929.)
- 7 jul 2006 06:55 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Stadsverkeer interbellum.jpg" geüpload (Hoewel de auto in het Interbellum een steeds belangrijkere rol claimde, bleven het rijwielverkeer en het openbaar vervoer dominant.)
- 7 jul 2006 06:53 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Parijs amsterdam 1898 controlepost.jpg" geüpload (Autorace Parijs-Amsterdam 1898. Mr. Charron aan de controlepost te Amsterdam.)
- 7 jul 2006 06:53 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Toeristische functie tram.jpg" geüpload (Het tramnet had rond 1904 al een behoorlijke lengte bereikt met ruim 1700 km. Belangrijk was ook de toeristische functie.)
- 7 jul 2006 06:53 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Toeristische trekpleister schiphol.jpg" geüpload (De luchtvaart kwam in Nederland, evenals in de meeste andere Europese landen, maar langzaam van de grond. Schiphol fungeerde de eerste tientallen jaren van zijn bestaan veel meer als toeristische trekpleister dan als vervoerscentrum.)
- 7 jul 2006 06:52 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Haven als transportknooppunt.jpg" geüpload (De Rotterdamse haven vormt als transportknooppunt een belangrijke schakel in de transportketen. De mechanisering van de overslag was van cruciaal belang voor de daling van de transportkosten en indirect de groei van de wereldhandel. Bij deze stoomkraan op)
- 6 jul 2006 15:27 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Variomatic.jpg" geüpload
- 6 jul 2006 13:01 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Verkeer leidsestraat 1957.jpg" geüpload (Eind jaren vijftig nam de diffusie van de auto dusdanige vormen aan dat van een massavervoermiddel kon worden gesproken. In 1957 vond men op de Leidsestraat in Amsterdam een dergelijk gedrag niet ongewoon. )
- 6 jul 2006 13:01 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Grafiek reizigerskilometers.jpg" geüpload (Uit Automobilisme in Nederland: Verkeer in reizigerskilometers. )
- 6 jul 2006 13:00 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Grafiek verkeersongevallen.jpg" geüpload (Verkeersongevallen )
- 6 jul 2006 13:00 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Grafiek autos nederland.jpg" geüpload (Uit Automobilisme in Nederland: Aantal auto's (absoluut). )
- 6 jul 2006 13:00 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Grafiek bnp per capita.jpg" geüpload (Uit Automobilisme in Nederland: BNP per capita. )
- 6 jul 2006 12:59 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Grafiek autodichtheid gemeenten.jpg" geüpload (Uit Automobilisme in Nederland: Autodichtheid gemiddelde kleinere en grotere gemeenten. )
- 6 jul 2006 12:59 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Affiche vw kever.jpg" geüpload (Reclameaffiche van Volkswagen uit 1947. )
- 6 jul 2006 12:59 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Station oudenbosch 1905.jpg" geüpload (Station Oudenbosch in 1905, lang voor de doorbraak van het automobilisme. )
- 6 jul 2006 12:58 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Wegenbouw 1931.jpg" geüpload (In 1931 werd de weg van Utrecht naar 's-Hertogenbosch aangelegd. Tijdens de aanleg van het gedeelte tussen Vianen en Beesd kwam de fotograaf de werkzaamheden vastleggen voor het nageslacht. Voor de aan- en afvoer van materiaal maakte de opdrachtgever gebr)
- 6 jul 2006 12:58 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Binnenschip paard en wagen.jpg" geüpload (20 februari 1926: het lossen van stenen van een binnenschip op paard en wagen. )
- 6 jul 2006 12:58 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Affiche klm ns.jpg" geüpload (Affiche van de KLM, Schiphol en de NS uit circa 1937. )
- 6 jul 2006 12:57 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Ford dealer gouda.jpg" geüpload (Gouda 1922, bij dealer Hulleman. De tentoongestelde T-Fords kwamen uit een Belgische fabriek. Wat opvalt is dat die fabriek toen al in kleur leverde; in tegenstelling tot Amerika. Op de voorgrond staat een Fordson tractor. )
- 6 jul 2006 12:57 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Ford advertentie.jpg" geüpload (1914: één van de oudste Ford-advertenties in Nederland. )
- 6 jul 2006 12:57 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Massamotorisering amerika.jpg" geüpload (Amerika op wielen; door de massaproductie motoriseerde het land snel. )
- 6 jul 2006 12:57 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Anwb autokampioen 1935 tol.jpg" geüpload (Uit de Autokampioen van 5 januari 1935: Kunt u zich iets meer middeleewsch voorstellen dan een tol? En toch zal dezer dagen het reeds vroeger aangekondigde wetsontwerp bij de Tweede Kamer worden ingediend, waarbij nieuwe tollen worden voorgesteld op de me)
- 6 jul 2006 12:56 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Wegenbouw arbeiders.jpg" geüpload (Arbeiders bij het opbrengen en egaliseren van asfaltbeton omstreeks 1925. )
- 6 jul 2006 12:56 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Anwb de kampioen toernieuws.jpg" geüpload (Uit De Kampioen van 1 januari 1909: Ingezonden brief in de rubriek 'Toernieuws'. )
- 6 jul 2006 12:55 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Stoomwals 1905.jpg" geüpload (De Ruthemeyer stoomwals die al sinds 1905 in gebruik was. Hij stookte gemakkelijk en als hij goed werd afgedekt was er de volgende ochtend nog een druk van twee atmosfeer. )
- 6 jul 2006 12:55 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Sproeiwagen netam.jpg" geüpload (Sproeiwagen van NETAM op een klinkerweg in Rotterdam in 1934. )
- 6 jul 2006 12:55 DvandenBrink (Overleg | bijdragen) heeft "Bestand:Autogarage binnenaanzicht.jpg" geüpload (Tweede verdieping van de fabriek van Atax (Amsterdamsche Taxi Auto Maatschappij) aan de Overtoom te Amsterdam. Hier werden houten bodies vervaardigd. )