Amerika en massaconsumptie

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
 
k
Regel 6: Regel 6:
  
 
Deze ontwikkelingen leidden tot een ingrijpende verschuiving in de consumptie van voedingsmiddelen, van de koolhydraatrijke basisproducten aardappelen en brood naar luxeproducten, rijk aan vetten en suikers (zie tabel 3.1).
 
Deze ontwikkelingen leidden tot een ingrijpende verschuiving in de consumptie van voedingsmiddelen, van de koolhydraatrijke basisproducten aardappelen en brood naar luxeproducten, rijk aan vetten en suikers (zie tabel 3.1).
 
[t]Tabel 3.1: Daling en stijging van het verbruik van enkele voedingsmiddelen in kilogrammen per persoon per jaar in 1947 en 1957
 
 
1947
 
kilogram per persoon per jaar 1957
 
kilogram per persoon per jaar Daling
 
%
 
Melk 230 195 15
 
Broodmeel 107 80 25
 
Grutterswaren 9,5 6,5 30
 
Aardappelen 145 90 40
 
Groente 77 66 15
 
1947
 
kilogram per persoon per jaar 1957
 
kilogram per persoon per jaar Stijging
 
%
 
Vetten 15 27 80
 
Suiker, glucosestroop 27,5 43 57
 
Vlees 16,8 28 65
 
 
 
Bron: Melkverpakking. NVC 1957, 13; CBS.
 
Bron: Melkverpakking. NVC 1957, 13; CBS.
 
  
 
Massaconsumptie van geprefabriceerde artikelen kwam pas in de loop van de jaren vijftig langzaam op gang. Hierbij vond specifieke selectie plaats en werden alleen producten en gerechten overgenomen die strookten met de bestaande eetgewoonten. Zo leidde het positieve beeld van Amerika in Nederland wel tot de overname en integratie van kleding en popmuziek, maar niet van typisch Amerikaans voedsel.  Amerikaanse gerechten als hamburgers (met een broodje en tomatenketchup) werden in Margriet’s culinaire rubriek in sterk aangepaste vorm aanbevolen (bestrooid met prei, zonder ketchup en zonder broodje). Ook de barbecue zou pas later ingang vinden, net als McDonald’s. Kauwgom was echter al meteen na de oorlog gewild.
 
Massaconsumptie van geprefabriceerde artikelen kwam pas in de loop van de jaren vijftig langzaam op gang. Hierbij vond specifieke selectie plaats en werden alleen producten en gerechten overgenomen die strookten met de bestaande eetgewoonten. Zo leidde het positieve beeld van Amerika in Nederland wel tot de overname en integratie van kleding en popmuziek, maar niet van typisch Amerikaans voedsel.  Amerikaanse gerechten als hamburgers (met een broodje en tomatenketchup) werden in Margriet’s culinaire rubriek in sterk aangepaste vorm aanbevolen (bestrooid met prei, zonder ketchup en zonder broodje). Ook de barbecue zou pas later ingang vinden, net als McDonald’s. Kauwgom was echter al meteen na de oorlog gewild.

Versie op 20 apr 2007 09:37