Amerika en massaconsumptie

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 1: Regel 1:
 
'''Het grote voorbeeld'''
 
'''Het grote voorbeeld'''
  
Nederland had binnen Europa altijd al over de grenzen gekeken om zich van technische vernieuwingen op de hoogte te stellen. Sinds het Interbellum was Amerika echter sterk in opkomst als cultureel model en ondernemers reisden steeds meer daarheen om zich te laten inspireren. De bioscoop, de [[begrippenlijst#Charleston|
+
Nederland had binnen Europa altijd al over de grenzen gekeken om zich van technische vernieuwingen op de hoogte te stellen. Sinds het [[Begrippenlijst#Interbellum|Interbellum]] was Amerika echter sterk in opkomst als cultureel model en ondernemers reisden steeds meer daarheen om zich te laten inspireren. De bioscoop, de[[begrippenlijst#Charleston|
 
charleston]] en de ‘moderne’ en ‘efficiënte’ methoden van bedrijfsorganisatie, zoals ‘scientific management’ en taaksplitsing door middel van de lopende band, dat alles kwam uit de Nieuwe Wereld, waar de [[Het merkartikel|'''massaproductie en -consumptie''']] enkele decennia voorliep op Nederland.  
 
charleston]] en de ‘moderne’ en ‘efficiënte’ methoden van bedrijfsorganisatie, zoals ‘scientific management’ en taaksplitsing door middel van de lopende band, dat alles kwam uit de Nieuwe Wereld, waar de [[Het merkartikel|'''massaproductie en -consumptie''']] enkele decennia voorliep op Nederland.  
  
Regel 8: Regel 8:
 
'''Reclame en marketing'''
 
'''Reclame en marketing'''
  
Ook voor reclamemensen en marketingbedrijven vormde Amerika al in de jaren dertig een bron van inspiratie. [[Afbeelding:05_G357_V_3_10.JPG|thumb|400px|right|Van Woerkom in Nijmegen paste als één van de eersten in 1948 het zelfbedieningssysteem, bekend uit de USA, toe.]]De lessen die Christine Frederick in 1932 hier te lande kwam geven, hadden reclamemakers doordrongen van de noodzaak in te spelen op de gevoelens van huisvrouwen. Voor chocolade, babyvoeding en andere nieuwe producten van de voedingsmiddelenindustrie was vanaf het begin al geadverteerd, maar het maken van reclame kreeg nu een eigen dynamiek. Het bureau Lintas van Unilever nam bijvoorbeeld psychologen in vaste dienst; zij hadden in de oorlog hun nut voor beleidsmakers bewezen met grootscheeps onderzoek naar het moreel van The American Soldier.[[Noten TIN20-3-H3#3-45|<sup>[45]</sup>]] Marktonderzoek zou voortaan een onmisbare schakel vormen tussen producent en consument.  
+
Ook voor reclamemensen en marketingbedrijven vormde Amerika al in de jaren dertig een bron van inspiratie.  
 +
 
 +
[[Afbeelding:05_G357_V_3_10.JPG|thumb|400px|right|Van Woerkom in Nijmegen paste als één van de eersten in 1948 het [[De opkomst van de zelfbediening|'''zelfbedieningssysteem''']], bekend uit de USA, toe.]]
 +
De lessen die Christine Frederick in 1932 hier te lande kwam geven, hadden [[Media, reclame, marketing|'''reclamemakers''']] doordrongen van de noodzaak in te spelen op de gevoelens van huisvrouwen. Voor chocolade, babyvoeding en andere nieuwe producten van de voedingsmiddelenindustrie was vanaf het begin al geadverteerd, maar het maken van reclame kreeg nu een eigen dynamiek.  
 +
 
 +
Het bureau Lintas van Unilever nam bijvoorbeeld psychologen in vaste dienst; zij hadden in de oorlog hun nut voor beleidsmakers bewezen met grootscheeps onderzoek naar het moreel van The American Soldier.[[Noten TIN20-3-H3#3-45|<sup>[45]</sup>]]  
 +
Marktonderzoek zou voortaan een onmisbare schakel vormen tussen producent en consument.  
  
 
In het kader van de [[begrippenlijst#Marshallhulp|
 
In het kader van de [[begrippenlijst#Marshallhulp|

Versie op 10 apr 2008 09:09