Chips: de aardappelsnack

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 1: Regel 1:
 
'''Een gewild product'''
 
'''Een gewild product'''
 
  
 
Hoewel het thuissnacken in Nederland een lange eigen traditie kent met de consumptie van pindanootjes, koek en zoetwaren, betekende de introductie van de aardappelchip door het Engelse bedrijf Smiths in 1958 een enorme stimulans voor het thuissnacken. Smiths’ industrieel geproduceerde aardappelchip sloeg op de Nederlandse markt dusdanig aan dat Smiths al snel concurrentie kreeg van het Engelse Golden Wonder en het Nederlandse Dam. Tussen 1966 en 1968 brachten ook winkelketens als Albert Heijn, Spar, De Gruyter, Vivo, Végé, Simon de Wit en Vroom en Dreesman in Nederland chips op de markt. De chips van deze winkelbedrijven verwierven in korte tijd een marktaandeel van 40%.  
 
Hoewel het thuissnacken in Nederland een lange eigen traditie kent met de consumptie van pindanootjes, koek en zoetwaren, betekende de introductie van de aardappelchip door het Engelse bedrijf Smiths in 1958 een enorme stimulans voor het thuissnacken. Smiths’ industrieel geproduceerde aardappelchip sloeg op de Nederlandse markt dusdanig aan dat Smiths al snel concurrentie kreeg van het Engelse Golden Wonder en het Nederlandse Dam. Tussen 1966 en 1968 brachten ook winkelketens als Albert Heijn, Spar, De Gruyter, Vivo, Végé, Simon de Wit en Vroom en Dreesman in Nederland chips op de markt. De chips van deze winkelbedrijven verwierven in korte tijd een marktaandeel van 40%.  

Versie op 28 sep 2007 21:56