De Tweede Wereldoorlog en de wederopbouw van de haven

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
 
Regel 5: Regel 5:
  
  
De periode tot 1960 is niet alleen een periode van herstel en wederopbouw, maar ook een periode van [[De aanleg van nieuwe havencomplexen|'''expansie''']]. Die expansie gebeurde volgens de lijnen zoals die waren uitgezet in het [[begrippenlijst#Interbellum|Interbellum]]. De les die Rotterdam uit de crisis van de jaren dertig trok, was dat de haven veel minder afhankelijk moest worden van het [[begrippenlijst#Transito|transitoverkeer]] en een eigen grootschalige industrie en aanzienlijke ruimte voor opslag diende te bezitten. Botlek en Europoort/Maasvlakte kenden een voor de Rotterdamse haven nieuwe opzet: het waren niet zomaar nieuwe bekkens, maar geïntegreerde havencomplexen, waar industrie, opslag en overslag samenkwamen. Kenmerkend voor de nieuwe complexen was dat de oppervlakte van de aan de bedrijven uit te geven terreinen vele malen groter was dan in het bestaande gebied. Dit maakte niet alleen de vestiging van industrieën mogelijk, maar ook de sterk toenemende overslag via de wal, de indirecte overslag.  
+
De periode tot 1960 is niet alleen een periode van herstel en wederopbouw, maar ook een periode van [[Verbetering van de haveninstallaties tussen 1920 en 1940|'''expansie''']]. Die expansie gebeurde volgens de lijnen zoals die waren uitgezet in het [[begrippenlijst#Interbellum|Interbellum]]. De les die Rotterdam uit de crisis van de jaren dertig trok, was dat de haven veel minder afhankelijk moest worden van het [[begrippenlijst#Transito|transitoverkeer]] en een eigen grootschalige industrie en aanzienlijke ruimte voor opslag diende te bezitten. Botlek en Europoort/Maasvlakte kenden een voor de Rotterdamse haven nieuwe opzet: het waren niet zomaar nieuwe bekkens, maar geïntegreerde havencomplexen, waar industrie, opslag en overslag samenkwamen. Kenmerkend voor de nieuwe complexen was dat de oppervlakte van de aan de bedrijven uit te geven terreinen vele malen groter was dan in het bestaande gebied. Dit maakte niet alleen de vestiging van industrieën mogelijk, maar ook de sterk toenemende overslag via de wal, de indirecte overslag.  
  
 
Deze toepassing van de nieuwe grote terreinen was deels ongepland; de gemeentelijke plannenmakers gingen reeds tijdens de oorlog uit van de komst van veel grotere schepen, maar concentreerden zich vooral op de [[begrippenlijst#Nautisch|nautische]] effecten daarvan en niet zozeer op de interne logistiek van de overslag, die ze immers aan de bedrijven overlieten.  
 
Deze toepassing van de nieuwe grote terreinen was deels ongepland; de gemeentelijke plannenmakers gingen reeds tijdens de oorlog uit van de komst van veel grotere schepen, maar concentreerden zich vooral op de [[begrippenlijst#Nautisch|nautische]] effecten daarvan en niet zozeer op de interne logistiek van de overslag, die ze immers aan de bedrijven overlieten.  
Regel 11: Regel 11:
 
De aanleg van nieuwe havencomplexen vond ook plaats op een moment dat nog niet was aangetoond dat ze gevuld zouden kunnen worden. Sterker dan voorheen, werd er geanticipeerd op een vraag die zou gaan komen. Nieuw was in dit verband dat de gemeente het uitgangspunt van een sluitende havenbegroting losliet en bereid was langlopende leningen aan te gaan om de havenuitbreiding te financieren.  
 
De aanleg van nieuwe havencomplexen vond ook plaats op een moment dat nog niet was aangetoond dat ze gevuld zouden kunnen worden. Sterker dan voorheen, werd er geanticipeerd op een vraag die zou gaan komen. Nieuw was in dit verband dat de gemeente het uitgangspunt van een sluitende havenbegroting losliet en bereid was langlopende leningen aan te gaan om de havenuitbreiding te financieren.  
  
De Tweede Wereldoorlog betekende in beperkte mate een breuk in de ontwikkeling van de haven: de plannen voor havenuitbreiding op deze manier bestonden al vóór de oorlog, maar wel werd daardoor na de oorlog een draagvlak gecreëerd voor een versnelde uitvoering van de plannen.
+
De Tweede Wereldoorlog betekende in beperkte mate een breuk in de ontwikkeling van de haven: [[Het nieuwe havenbeeld van Rotterdam|'''de plannen voor havenuitbreiding''']] op deze manier bestonden al vóór de oorlog, maar wel werd daardoor na de oorlog een draagvlak gecreëerd voor een versnelde uitvoering van de plannen.

Huidige versie van 8 mei 2008 om 17:55