De aanleg van diverse kleinere spoorbruggen

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
 
Regel 17: Regel 17:
 
In het in 1839 met België gesloten [[begrippenlijst#Tractaat|tractaat]] had de Nederlandse regering op zich genomen die scheepvaart nooit te zullen hinderen, en daarom werd nu voorgesteld door middel van een kanaal door Zuid-Beveland een nieuwe vaarweg naar het Noorden te bieden. De Belgische regering maakte echter bezwaar en ging uiteindelijk pas in 1866 accoord.  
 
In het in 1839 met België gesloten [[begrippenlijst#Tractaat|tractaat]] had de Nederlandse regering op zich genomen die scheepvaart nooit te zullen hinderen, en daarom werd nu voorgesteld door middel van een kanaal door Zuid-Beveland een nieuwe vaarweg naar het Noorden te bieden. De Belgische regering maakte echter bezwaar en ging uiteindelijk pas in 1866 accoord.  
  
Van 1862 tot 1866 werd aan het bijna negen kilometer lange kanaal Hansweert-Wemeldinge gewerkt, waarna de Oosterschelde kon worden gesloten met een dam van ruim 3,5 km lengte, opgebouwd met zand, dat gewonnen werd uit de hoge gronden bij Woensdrecht en dat met treinen naar het werk werd vervoerd.[[Noten TIN19-2-H7#7-77|<sup>[77]</sup>]] [[Afbeelding:Welle_pontveer_trein_over_Rijn_1889.jpg|thumb|330px|right|Via deze pontveer bij Elten-Kleef reden de rijtuigen zelf naar Duitsland]]  In 1868 kon het traject tot Goes in gebruik worden genomen.  
+
Van 1862 tot 1866 werd aan het bijna negen kilometer lange kanaal Hansweert-Wemeldinge gewerkt, waarna de Oosterschelde kon worden gesloten met een dam van ruim 3,5 km lengte, opgebouwd met zand, dat gewonnen werd uit de hoge gronden bij Woensdrecht en dat met treinen naar het werk werd vervoerd.[[Noten TIN19-2-H7#7-77|<sup>[77]</sup>]]  
 +
 
 +
[[Afbeelding:Welle_pontveer_trein_over_Rijn_1889.jpg|thumb|330px|right|Via deze pontveer bij Elten-Kleef reden de rijtuigen zelf naar Duitsland]]  In 1868 kon het traject tot Goes in gebruik worden genomen.  
  
 
Om het Sloe, tussen Zuid-Beveland en Walcheren, als scheepvaartweg te vervangen, werd tussen 1867 en 1873 het kanaal door Walcheren, van Vlissingen naar Veere, gegraven, waarna ook die zeearm kon worden afgesloten. Uit technisch oogpunt gezien was de afdamming van dit open water met diepten tot 12 meter en met sterke stromingen, geen kleinigheid. Door middel van een 1000 meter lange dam, gemaakt door klei te storten op rijshouten zinkstukken, werd onder leiding van M. Simon, die verantwoordelijk was voor de hele Zeeuwse lijn, tussen maart en december 1871 dit kunststukje uitgehaald. In 1872 kon het laatste gedeelte, Goes-Vlissingen, worden opgeleverd, hoewel de havenwerken in Vlissingen nog niet helemaal klaar waren.[[Noten TIN19-2-H7#7-78|<sup>[78]</sup>]]
 
Om het Sloe, tussen Zuid-Beveland en Walcheren, als scheepvaartweg te vervangen, werd tussen 1867 en 1873 het kanaal door Walcheren, van Vlissingen naar Veere, gegraven, waarna ook die zeearm kon worden afgesloten. Uit technisch oogpunt gezien was de afdamming van dit open water met diepten tot 12 meter en met sterke stromingen, geen kleinigheid. Door middel van een 1000 meter lange dam, gemaakt door klei te storten op rijshouten zinkstukken, werd onder leiding van M. Simon, die verantwoordelijk was voor de hele Zeeuwse lijn, tussen maart en december 1871 dit kunststukje uitgehaald. In 1872 kon het laatste gedeelte, Goes-Vlissingen, worden opgeleverd, hoewel de havenwerken in Vlissingen nog niet helemaal klaar waren.[[Noten TIN19-2-H7#7-78|<sup>[78]</sup>]]

Huidige versie van 7 mrt 2008 om 11:24