De afhandeling van vliegtuigen, passagiers en vracht

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 10: Regel 10:
  
 
Het stationsgebouw bleek al snel te klein om het toenemende vervoer te kunnen verwerken. In 1934 drong KLM-directeur Plesman dan ook aan op vergroting ervan. Naar zijn mening was de bouw van een geheel nieuw stationsgebouw onvermijdelijk.[[Noten H6#6-32|<sup>[32]</sup>]] Dit stationsgebouw diende volgens Plesman te worden gesitueerd nabij de nieuwgeplande rijksweg Amsterdam-Den Haag.
 
Het stationsgebouw bleek al snel te klein om het toenemende vervoer te kunnen verwerken. In 1934 drong KLM-directeur Plesman dan ook aan op vergroting ervan. Naar zijn mening was de bouw van een geheel nieuw stationsgebouw onvermijdelijk.[[Noten H6#6-32|<sup>[32]</sup>]] Dit stationsgebouw diende volgens Plesman te worden gesitueerd nabij de nieuwgeplande rijksweg Amsterdam-Den Haag.
[[Noten H6#6-34|<sup>[34]</sup>]] Een en ander ging het gemeentelijke budget echter te boven. Ten stadhuize koos Boogerd, geconfronteerd met een jaarlijks terugkerend exploitatietekort, voor uitbreiding van de bestaande bebouwing.[[Noten H6#6-35|<sup>[35]</sup>]]  
+
[[Noten H6#6-34|<sup>[34]</sup>]]  
 +
 
 +
Een en ander ging het gemeentelijke budget echter te boven. Ten stadhuize koos Boogerd, geconfronteerd met een jaarlijks terugkerend exploitatietekort, voor uitbreiding van de bestaande bebouwing.[[Noten H6#6-35|<sup>[35]</sup>]]  
 
Het stationsgebouw onderging in 1936 een aanzienlijke verbouwing. De ruimten voor passageafhandeling werden verdubbeld door de wachtkamer annex restauratie voor reizigers naar de platformzijde uit te bouwen. Op een nieuwgebouwde bovenverdieping kwam een tweede restaurant met een dakterras voor het publiek.  
 
Het stationsgebouw onderging in 1936 een aanzienlijke verbouwing. De ruimten voor passageafhandeling werden verdubbeld door de wachtkamer annex restauratie voor reizigers naar de platformzijde uit te bouwen. Op een nieuwgebouwde bovenverdieping kwam een tweede restaurant met een dakterras voor het publiek.  
  
Bij dit project werd ook de verkeerstoren vergroot, omdat de luchthaven een jaar later de verantwoordelijkheid voor de algemene luchtverkeersveiligheid in Nederland zou krijgen.[[Noten H6#6-36|<sup>[36]</sup>]] Op 28 juli 1937 was het zover: het aldus verbouwde stationsgebouw kon feestelijk worden geopend.
+
Bij dit project werd ook de verkeerstoren vergroot, omdat de luchthaven een jaar later de verantwoordelijkheid voor de algemene luchtverkeersveiligheid in Nederland zou krijgen.[[Noten H6#6-36|<sup>[36]</sup>]]  
 +
Op 28 juli 1937 was het zover: het aldus verbouwde stationsgebouw kon feestelijk worden geopend.
  
 
[[afbeelding:05_J8_63.JPG|thumb|700px|centre|Interieur van de verkeerstoren na de uitbreiding in 1928, waarvanuit het vertrek van de vliegtuigen geregeld werd.]]
 
[[afbeelding:05_J8_63.JPG|thumb|700px|centre|Interieur van de verkeerstoren na de uitbreiding in 1928, waarvanuit het vertrek van de vliegtuigen geregeld werd.]]

Versie op 25 mrt 2008 14:03