De auto in het interbellum (1918-1940): De rol van de ANWB bij de massamotorisering

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
 
Regel 7: Regel 7:
  
  
Als een zelfbenoemde, strenge controleur van de massamotorisering in opbouw liet het bondsblad zijn licht schijnen op zo ongeveer alles wat die opbouw kon bevorderen of belemmeren. Het parkeerprobleem in de grote steden, bijvoorbeeld, waarbij het de Haagse oplossing naar voren schoof, volgens welke aan één zijde van bepaalde straten op even of oneven data slechts auto's met even of oneven nummers werden toegelaten, een idee dat daarna ook in Engeland furore maakte [[Noten H3#3-86|<sup>[86]</sup>]].   
+
Als een zelfbenoemde, strenge controleur van de [[De auto in het interbellum (1918-1940): Plaats van de auto in het totale vervoer|'''massamotorisering in opbouw''']] liet het bondsblad zijn licht schijnen op zo ongeveer alles wat die opbouw kon bevorderen of belemmeren. Het parkeerprobleem in de grote steden, bijvoorbeeld, waarbij het de Haagse oplossing naar voren schoof, volgens welke aan één zijde van bepaalde straten op even of oneven data slechts auto's met even of oneven nummers werden toegelaten, een idee dat daarna ook in Engeland furore maakte [[Noten H3#3-86|<sup>[86]</sup>]].   
 
[[afbeelding:ford_advertentie.jpg|thumb|300px|right|1914: één van de oudste Ford-advertenties in Nederland.]] Of het netelige probleem van het [[Fileproblematiek|'''"colonne-rijden"''']], het nieuwe fenomeen waarbij de drukte op de wegen ervoor zorgde dat de vrijheid van mobiliteit in het gedrang dreigde te komen. Vele pagina's wijdde het bondsblad aan wetenschappelijke verhandelingen over de juiste aan te houden afstand bij een bepaalde snelheid, om vervolgens bedolven te worden door reacties van lezers die afwijkende ervaringsgetallen over remafstand en reactietijd aandroegen.  
 
[[afbeelding:ford_advertentie.jpg|thumb|300px|right|1914: één van de oudste Ford-advertenties in Nederland.]] Of het netelige probleem van het [[Fileproblematiek|'''"colonne-rijden"''']], het nieuwe fenomeen waarbij de drukte op de wegen ervoor zorgde dat de vrijheid van mobiliteit in het gedrang dreigde te komen. Vele pagina's wijdde het bondsblad aan wetenschappelijke verhandelingen over de juiste aan te houden afstand bij een bepaalde snelheid, om vervolgens bedolven te worden door reacties van lezers die afwijkende ervaringsgetallen over remafstand en reactietijd aandroegen.  
 
Of, nog zo'n typisch dilemma tussen [[Begrippenlijst#Technical-fix|technical fix]] op [[Begrippenlijst#Artefact|artefact]]-niveau en systeemoplossing, het "brandende probleem der verblindende verlichting", waarbij de uitstekende individuele zichtbaarheid van de schijnwerperbundels de tegenliggers zozeer begon te hinderen, dat daaraan het grote aantal stukgereden slagbomen op spoorwegovergangen werd toegeschreven [[Noten H3#3-87|<sup>[87]</sup>]].
 
Of, nog zo'n typisch dilemma tussen [[Begrippenlijst#Technical-fix|technical fix]] op [[Begrippenlijst#Artefact|artefact]]-niveau en systeemoplossing, het "brandende probleem der verblindende verlichting", waarbij de uitstekende individuele zichtbaarheid van de schijnwerperbundels de tegenliggers zozeer begon te hinderen, dat daaraan het grote aantal stukgereden slagbomen op spoorwegovergangen werd toegeschreven [[Noten H3#3-87|<sup>[87]</sup>]].
Regel 22: Regel 22:
 
Met een schuin oog op de ontwikkelingen in Duitsland definieerde de bond bovendien die personenauto als een  
 
Met een schuin oog op de ontwikkelingen in Duitsland definieerde de bond bovendien die personenauto als een  
 
[[afbeelding:ford_dealer_gouda.jpg|thumb|300px|right|Gouda 1922, bij dealer Hulleman.]]
 
[[afbeelding:ford_dealer_gouda.jpg|thumb|300px|right|Gouda 1922, bij dealer Hulleman.]]
[[De gebruiksauto|''"volkswagen'''']], ... het autotype ... dat door zijn prijs en zijn economie ieder gezin, letterlijk iedereen, in staat zal stellen zich over den weg te verplaatsen op de meest ideale wijze, die de hedendaagsche techniek kent. ... De automobilist van onzen tijd is een eenvoudig man, die zijn steedsch colbertje en zijn stijven kantoorboord liefst wisselt voor een polohemd met korte mouwen en een bol-staande plus-four. Dat is in wezen de handelsman, die de beide zijden van zijn wankele balans wil weten, de technicus, die zijn rekenliniaal en logaritmetafels eens uit het oog en uit het hoofd wil verliezen, dat is de vader van het gezin, die er met de vrouw op uittrekt om vrij te zijn op hei en wei, aan strand en meer. Het automobilisme van vandaag omvat geen select gezelschap meer, maar heel het volk, onverschillig of het als individu zèlf aan het stuurrad plaatsneemt of dit met een gerust geweten overlaat aan den chauffeur van de touringcar van een reisbureau in de buurt [[Noten H3#3-91|<sup>[91]</sup>]].
+
[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): De gebruiksauto|''''volkswagen'''']], ... het autotype ... dat door zijn prijs en zijn economie ieder gezin, letterlijk iedereen, in staat zal stellen zich over den weg te verplaatsen op de meest ideale wijze, die de hedendaagsche techniek kent. ... De automobilist van onzen tijd is een eenvoudig man, die zijn steedsch colbertje en zijn stijven kantoorboord liefst wisselt voor een polohemd met korte mouwen en een bol-staande plus-four. Dat is in wezen de handelsman, die de beide zijden van zijn wankele balans wil weten, de technicus, die zijn rekenliniaal en logaritmetafels eens uit het oog en uit het hoofd wil verliezen, dat is de vader van het gezin, die er met de vrouw op uittrekt om vrij te zijn op hei en wei, aan strand en meer. Het automobilisme van vandaag omvat geen select gezelschap meer, maar heel het volk, onverschillig of het als individu zèlf aan het stuurrad plaatsneemt of dit met een gerust geweten overlaat aan den chauffeur van de touringcar van een reisbureau in de buurt [[Noten H3#3-91|<sup>[91]</sup>]].

Huidige versie van 7 mei 2008 om 10:36