De auto in het interbellum (1918-1940): De rol van de ANWB bij de massamotorisering

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 1: Regel 1:
In 1927 was de ANWB een der eerste organisaties die zich aan een voorspelling van de toekomstige autodiffusie waagden. ANWB-bondsblad, De Kampioen, wees erop dat op dat moment in Nederland 2,5 miljoen fietsen in gebruik waren en dat een vergelijkbaar aantal auto’s in 1950 verwacht kon worden [[Noten H3#3-82|<sup>[82]</sup>]].  [[afbeelding:massamotorisering_amerika.jpg|thumb|300px|left|Amerika op wielen; door de massaproductie motoriseerde het land snel.]]Vóór dat jaar diende een wegennet gereed te zijn om die invasie op te vangen. Zolang dit nog niet het geval was, leverde de auto-industrie modellen af die waren afgestemd op de afwezigheid van vlakke wegen. Het belangrijkste model was natuurlijk de robuuste en betrekkelijk goedkope T-Ford, die in de Verenigde Staten de opmaat tot de massamotorisering had gegeven. Volgens de Kampioen, echter, wekte de Ford het ‘verlangen naar het bezit van een eigen wagen ... bij duizenden, die van de vervulling van dien wensch slechts weerhouden worden door financieele onmacht’ [[Noten H3#3-83|<sup>[83]</sup>]].
+
In 1927 was de ANWB een der eerste organisaties die zich aan een voorspelling van de toekomstige autodiffusie waagden. ANWB-bondsblad, De Kampioen, wees erop dat op dat moment in Nederland 2,5 miljoen fietsen in gebruik waren en dat een vergelijkbaar aantal auto’s in 1950 verwacht kon worden [[Noten H3#3-82|<sup>[82]</sup>]].  [[afbeelding:massamotorisering_amerika.jpg|thumb|300px|left|Amerika op wielen; door de massaproductie motoriseerde het land snel.]]Vóór dat jaar diende een wegennet gereed te zijn om die invasie op te vangen. Zolang dit nog niet het geval was, leverde de auto-industrie modellen af die waren afgestemd op de afwezigheid van vlakke wegen. Het belangrijkste model was natuurlijk de robuuste en betrekkelijk [[De auto in het interbellum (1918-1940): De doorbraak van het automobilisme|'''goedkope T-Ford''']], die in de Verenigde Staten de opmaat tot de massamotorisering had gegeven. Volgens de Kampioen, echter, wekte de Ford het ‘verlangen naar het bezit van een eigen wagen ... bij duizenden, die van de vervulling van dien wensch slechts weerhouden worden door financieele onmacht’ [[Noten H3#3-83|<sup>[83]</sup>]].
  
  
Er waren bovendien aanwijzingen voor een latente autobehoefte die uitsteeg boven het loutere vraag-en-aanbodstramien van nieuwprijs en persoonlijk inkomen: de opkomst van een garage-infrastructuur deed een tweedehandsmarkt opbloeien, terwijl tezelfdertijd het huren van auto’s ‘uit de hand’, dat wil zeggen: zonder chauffeur, populair werd, ondersteund door een SOS-rubriek in het bondsblad, die uitgebreid de problematiek rond de wettelijke aansprakelijkheid uit de doeken deed [[Noten H3#3-84|<sup>[84]</sup>]].  Bovendien kwam eind jaren twintig de autoaanschaf op afbetaling op, die de drempel van de initiële kosten nog eens verder verlaagde. Volgens een rapport van de Amerikaanse consul in ons land werd de aanschaf van maar liefst 60% van de auto’s in 1929 met een of andere vorm van kredietverlening gefinancierd [[Noten H3#3-85|<sup>[85]</sup>]].  
+
Er waren bovendien aanwijzingen voor een latente autobehoefte die uitsteeg boven het loutere vraag-en-aanbodstramien van nieuwprijs en persoonlijk inkomen: de opkomst van een [[De auto in het interbellum (1918-1940): Garages en Bovag|'''garage-infrastructuur''']] deed een tweedehandsmarkt opbloeien, terwijl tezelfdertijd het huren van auto’s ‘uit de hand’, dat wil zeggen: zonder chauffeur, populair werd, ondersteund door een SOS-rubriek in het bondsblad, die uitgebreid de problematiek rond de wettelijke aansprakelijkheid uit de doeken deed [[Noten H3#3-84|<sup>[84]</sup>]].  Bovendien kwam eind jaren twintig de autoaanschaf op afbetaling op, die de drempel van de initiële kosten nog eens verder verlaagde. Volgens een rapport van de Amerikaanse consul in ons land werd de aanschaf van maar liefst 60% van de auto’s in 1929 met een of andere vorm van kredietverlening gefinancierd [[Noten H3#3-85|<sup>[85]</sup>]].  
  
  

Versie op 17 jul 2006 15:06