De auto in het interbellum (1918-1940): De rol van de ANWB bij de massamotorisering

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 1: Regel 1:
In 1927 was de ANWB een der eerste organisaties die zich aan een voorspelling van de toekomstige autodiffusie waagden. ANWB-bondsblad, De Kampioen, wees erop dat op dat moment in Nederland 2,5 miljoen fietsen in gebruik waren en dat een vergelijkbaar aantal auto’s in 1950 verwacht kon worden [[Noten H3#3-82|<sup>[82]</sup>]].  [[afbeelding:massamotorisering_amerika.jpg|thumb|300px|left|Amerika op wielen; door de massaproductie motoriseerde het land snel.]]Vóór dat jaar diende een wegennet gereed te zijn om die invasie op te vangen. Zolang dit nog niet het geval was, leverde de auto-industrie modellen af die waren afgestemd op de afwezigheid van vlakke wegen. Het belangrijkste model was natuurlijk de robuuste en betrekkelijk [[De auto in het interbellum (1918-1940): De doorbraak van het automobilisme|'''goedkope T-Ford''']], die in de Verenigde Staten de opmaat tot de massamotorisering had gegeven. Volgens de Kampioen, echter, wekte de Ford het ‘verlangen naar het bezit van een eigen wagen ... bij duizenden, die van de vervulling van dien wensch slechts weerhouden worden door financieele onmacht’ [[Noten H3#3-83|<sup>[83]</sup>]].
+
In 1927 was de ANWB een der eerste organisaties die zich aan een voorspelling van de toekomstige [[De auto in het interbellum (1918-1940): Plaats van de auto in het totale vervoer|'''autodiffusie''']] waagden. ANWB-bondsblad, De Kampioen, wees erop dat op dat moment in Nederland 2,5 miljoen fietsen in gebruik waren en dat een vergelijkbaar aantal auto’s in 1950 verwacht kon worden [[Noten H3#3-82|<sup>[82]</sup>]].  [[afbeelding:massamotorisering_amerika.jpg|thumb|300px|left|Amerika op wielen; door de massaproductie motoriseerde het land snel.]]Vóór dat jaar diende een wegennet gereed te zijn om die invasie op te vangen. Zolang dit nog niet het geval was, leverde de auto-industrie modellen af die waren afgestemd op de afwezigheid van vlakke wegen. Het belangrijkste model was natuurlijk de robuuste en betrekkelijk [[De auto in het interbellum (1918-1940): De doorbraak van het automobilisme|'''goedkope T-Ford''']], die in de Verenigde Staten de opmaat tot de massamotorisering had gegeven. Volgens de Kampioen, echter, wekte de Ford het ‘verlangen naar het bezit van een eigen wagen ... bij duizenden, die van de vervulling van dien wensch slechts weerhouden worden door financieele onmacht’ [[Noten H3#3-83|<sup>[83]</sup>]].
  
  

Versie op 19 jul 2006 14:47