De auto in het interbellum (1918-1940): De wegenlobby contra de spoorweglobby
Van Techniek in Nederland
Regel 5: | Regel 5: | ||
− | De strijd werd op vele fronten gevoerd. Zo verzette spoorwegman Reitsma zich fel tegen het plan van Waterstaatsminister Reymer om de komende 25 jaar een geheel nieuw wegennet te bouwen, waaraan "tweemaal zooveel uitgegeven zal worden als in een geheele eeuw aan baan, materieel enz. der Ned. Spoorwegen te zamen, en", zo voegde hij er [[Begrippenlijst#Demagogisch| | + | De strijd werd op vele fronten gevoerd. Zo verzette spoorwegman Reitsma zich fel tegen het plan van Waterstaatsminister Reymer om de komende 25 jaar een geheel nieuw wegennet te bouwen, waaraan "tweemaal zooveel uitgegeven zal worden als in een geheele eeuw aan baan, materieel enz. der Ned. Spoorwegen te zamen, en", zo voegde hij er [[Begrippenlijst#Demagogisch|demagogisch]] aan toe, "ongeveer evenveel als Frankrijk in 1871 als oorlogsschatting aan Duitschland moest betalen". En dat voor een verkeerssysteem dat door chaos werd gekenmerkt en waarop de strofe uit het lied "S.O.S. (Sterf op straat)" van Clinge Doorenbos van toepassing was: |
Hoe lang moet het nu nog duren, | Hoe lang moet het nu nog duren, |