De auto in het interbellum (1918-1940): De wegenlobby contra de spoorweglobby

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 6: Regel 6:
 
   
 
   
 
De strijd werd op vele fronten gevoerd. Zo verzette spoorwegman Reitsma zich fel tegen het plan van Waterstaatsminister Reymer om de komende 25 jaar een geheel nieuw wegennet te bouwen, waaraan "tweemaal zooveel uitgegeven zal worden als in een geheele eeuw aan baan, materieel enz. der Ned. Spoorwegen te zamen, en", zo voegde hij er [[Begrippenlijst#Demagogisch|demagogisch]] aan toe, "ongeveer evenveel als Frankrijk in 1871 als oorlogsschatting aan Duitschland moest betalen". En dat voor een verkeerssysteem dat door chaos werd gekenmerkt en waarop de strofe uit het lied "S.O.S. (Sterf op straat)" van Clinge Doorenbos van toepassing was:
 
De strijd werd op vele fronten gevoerd. Zo verzette spoorwegman Reitsma zich fel tegen het plan van Waterstaatsminister Reymer om de komende 25 jaar een geheel nieuw wegennet te bouwen, waaraan "tweemaal zooveel uitgegeven zal worden als in een geheele eeuw aan baan, materieel enz. der Ned. Spoorwegen te zamen, en", zo voegde hij er [[Begrippenlijst#Demagogisch|demagogisch]] aan toe, "ongeveer evenveel als Frankrijk in 1871 als oorlogsschatting aan Duitschland moest betalen". En dat voor een verkeerssysteem dat door chaos werd gekenmerkt en waarop de strofe uit het lied "S.O.S. (Sterf op straat)" van Clinge Doorenbos van toepassing was:
 +
  
 
Hoe lang moet het nu nog duren,
 
Hoe lang moet het nu nog duren,
 +
 
Dat wij allen groot en klein,
 
Dat wij allen groot en klein,
 +
 
's Avonds dankbaar constateeren,
 
's Avonds dankbaar constateeren,
 +
 
Dat wij niet geautood zijn.
 
Dat wij niet geautood zijn.
 +
  
 
Het is niet verwonderlijk dat Reitsma tevens pleitte voor de invoering van een vergelijkbaar vergunningenstelsel voor het [[De concurrentie in het goederenvervoer tussen de twee wereldoorlogen|'''vrachtvervoer''']] over de weg als enkele jaren tevoren voor het autobusvervoer was ingesteld [[Noten H3#3-98|<sup>[98]</sup>]].  
 
Het is niet verwonderlijk dat Reitsma tevens pleitte voor de invoering van een vergelijkbaar vergunningenstelsel voor het [[De concurrentie in het goederenvervoer tussen de twee wereldoorlogen|'''vrachtvervoer''']] over de weg als enkele jaren tevoren voor het autobusvervoer was ingesteld [[Noten H3#3-98|<sup>[98]</sup>]].  

Versie op 11 mrt 2008 15:12