De auto in het interbellum (1918-1940): Plaats van de auto in het totale vervoer

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
 
Regel 1: Regel 1:
 
In 1935 omvatte het automobilisme geen select gezelschap meer, maar heel het volk, onverschillig of het als individu zèlf aan het stuurrad plaatsnam of dit met een gerust geweten overliet aan den chauffeur van de touringcar van een reisbureau in de buurt.’  Deze herdefiniëring van de auto had vergaande gevolgen voor zijn positionering te  
 
In 1935 omvatte het automobilisme geen select gezelschap meer, maar heel het volk, onverschillig of het als individu zèlf aan het stuurrad plaatsnam of dit met een gerust geweten overliet aan den chauffeur van de touringcar van een reisbureau in de buurt.’  Deze herdefiniëring van de auto had vergaande gevolgen voor zijn positionering te  
 +
 
[[afbeelding:affiche_klm_ns.jpg|thumb|300px|left|Affiche van de KLM, Schiphol en de NS uit circa 1937.]] midden van de veranderende ‘modal split’ van het [[begrippenlijst#Interbellum|Interbellum]]: ze leidde tot een herbezinning op de relatie met de tot dan toe zo [[Mobiliteit tussen de twee wereldoorlogen|'''overheersende trein en tram''']]. Fiets en auto waren een alternatief voor de tram, een alternatief dat bescherming behoefde, vond de [[De auto in het interbellum (1918-1940): De rol van de ANWB bij de massamotorisering|'''ANWB''']]. Vervolgens werd de tram afgeschilderd als een [[Begrippenlijst#Relict|relict]] uit vroeger tijden, eigenlijk alleen nog geschikt voor het vervoer van middenstanders van middelbare en hoge leeftijd [[Noten#3-92|<sup>[92]</sup>]].   
 
[[afbeelding:affiche_klm_ns.jpg|thumb|300px|left|Affiche van de KLM, Schiphol en de NS uit circa 1937.]] midden van de veranderende ‘modal split’ van het [[begrippenlijst#Interbellum|Interbellum]]: ze leidde tot een herbezinning op de relatie met de tot dan toe zo [[Mobiliteit tussen de twee wereldoorlogen|'''overheersende trein en tram''']]. Fiets en auto waren een alternatief voor de tram, een alternatief dat bescherming behoefde, vond de [[De auto in het interbellum (1918-1940): De rol van de ANWB bij de massamotorisering|'''ANWB''']]. Vervolgens werd de tram afgeschilderd als een [[Begrippenlijst#Relict|relict]] uit vroeger tijden, eigenlijk alleen nog geschikt voor het vervoer van middenstanders van middelbare en hoge leeftijd [[Noten#3-92|<sup>[92]</sup>]].   
 
‘De nadelen van de auto? Och die kent u: kans op pech (vrij gering, bij goed onderhoud practisch nihil) en dan: de kosten! Voor veel minder dan 7 cents per kilometer reist u niet per auto. Gaat u alleen, dan is de trein dus goedkoper, maar “bent u met z’n beiden” dan kost de reis samen meer dan 7 cents per km, zelfs als we 2e klasse rijden, terwijl de auto toch zeker te vergelijken is met 1e klasse coupé’s. Doch het allerbelangrijkste auto-voordeel is wel het feit, dat men ter plaatse van aankomst zijn eigen vervoermiddel bij de hand heeft en dus naar willekeur kan gaan waarheen het noodig of prettig is’ [[Noten#3-93|<sup>[93]</sup>]].   
 
‘De nadelen van de auto? Och die kent u: kans op pech (vrij gering, bij goed onderhoud practisch nihil) en dan: de kosten! Voor veel minder dan 7 cents per kilometer reist u niet per auto. Gaat u alleen, dan is de trein dus goedkoper, maar “bent u met z’n beiden” dan kost de reis samen meer dan 7 cents per km, zelfs als we 2e klasse rijden, terwijl de auto toch zeker te vergelijken is met 1e klasse coupé’s. Doch het allerbelangrijkste auto-voordeel is wel het feit, dat men ter plaatse van aankomst zijn eigen vervoermiddel bij de hand heeft en dus naar willekeur kan gaan waarheen het noodig of prettig is’ [[Noten#3-93|<sup>[93]</sup>]].   

Huidige versie van 11 mrt 2008 om 12:39