De auto na 1945: De gepersonaliseerde auto

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 2: Regel 2:
 
Het wittefietsenplan van Provo en het latere plan van de elektrische Witkar wezen erop dat de kritiek op de consumptiecultuur van het "klootjesvolk" ook een [[Begrippenlijst#Ecologische|ecologische]] kleur had aangenomen. Het rapport van de [[Begrippenlijst#ClubvanRome|Club van Rome]] (1972) over de eindigheid van de globale grondstoffen vormde de impuls tot onderzoek naar alternatieve voertuigaandrijvingen, zoals de elektrische en de hybridische aandrijving. De eerste Oliecrisis en de autoloze zondagen (1973) lieten zien hoezeer onze energiebehoefte samenhing met onze mobiliteitsbehoefte. In de grote steden, die steeds meer moeite hadden de eigen bevolking van voldoende ruimte voor recreatie te voorzien, kwam een openlijk protest tegen ruimtebeslag en aantasting van de omgeving door de auto op gang. Andere actiegroepen, zoals Stop de kindermoord, richtten zich tegen de al maar groeiende  statistieken van de ernstig gewonden en [[:afbeelding:Grafiek_verkeersdoden_nl.jpg|'''doden''']] in het verkeer.
 
Het wittefietsenplan van Provo en het latere plan van de elektrische Witkar wezen erop dat de kritiek op de consumptiecultuur van het "klootjesvolk" ook een [[Begrippenlijst#Ecologische|ecologische]] kleur had aangenomen. Het rapport van de [[Begrippenlijst#ClubvanRome|Club van Rome]] (1972) over de eindigheid van de globale grondstoffen vormde de impuls tot onderzoek naar alternatieve voertuigaandrijvingen, zoals de elektrische en de hybridische aandrijving. De eerste Oliecrisis en de autoloze zondagen (1973) lieten zien hoezeer onze energiebehoefte samenhing met onze mobiliteitsbehoefte. In de grote steden, die steeds meer moeite hadden de eigen bevolking van voldoende ruimte voor recreatie te voorzien, kwam een openlijk protest tegen ruimtebeslag en aantasting van de omgeving door de auto op gang. Andere actiegroepen, zoals Stop de kindermoord, richtten zich tegen de al maar groeiende  statistieken van de ernstig gewonden en [[:afbeelding:Grafiek_verkeersdoden_nl.jpg|'''doden''']] in het verkeer.
  
 
+
Zich danig bewust van 'het gevaar van de aktie in het anti-automilieu' lanceerden de RAI en de BOVAG na de eerste oliecrisis de "Blij dat ik rij"-campagne. Deze richtte zich op "de kleine man". Een stortvloed van gele stickers moest hem uit de isolatie van zijn auto-cocon halen en hem een positief autostandpunt tonen.  
Zich danig bewust van ?het gevaar van de aktie in het anti-automilieu? lanceerden de RAI en de BOVAG na de eerste oliecrisis de "Blij dat ik rij"-campagne. Deze richtte zich op "de kleine man". Een stortvloed van gele stickers moest hem uit de isolatie van zijn auto-cocon halen en hem een positief autostandpunt tonen.  
+
  
  

Versie op 12 mrt 2008 15:30