De auto na 1945: De rol van RAI, KNAC en ANWB tijdens de mobiliteitsexplosie

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 5: Regel 5:
  
  
In hetzelfde jaar kwam ook de al eerder genoemde samenwerking met de Bovag tot stand, een samenwerking die gedurende het volgende decennium zou uitgroeien tot een effectief bastion tegen de "discriminatie" van de auto door de overheid. Zo verzette de RAI zich met succes tegen de sluikimport van Duitse "kneuzen" (tweedehands auto's van twijfelachtige technische staat) en richtte zij in 1966 de Stichting Weg op, een lobbygroep die zich verzette tegen de "volslagen dwaze theorie van "te weinig wegen, dan ook minder auto's?". Het verzet tegen de verhoging van de benzineaccijns werd nu een vast onderdeel van haar pogingen tot "de beïnvloeding van de publieke opinie en van het politieke leven in ons land". In 1967 begon de RAI via haar RAI Documentatie Centrum met computers de kentekenregistratie bij te houden, zodat zij de automarkt op de voet kon volgen.[[Noten H3#3-113|<sup>[113]</sup>]]  Dit alles zou in de loop van de daaropvolgende twintig jaar tot een herschikking van de rollen van RAI, KNAC en ANWB leiden, waarbij de ANWB geleidelijk opschoof van een promotor naar een begeleider van de massa-automobilist, met een toenemende gevoeligheid voor de maatschappelijke schaduwzijden ervan, zonder echter ooit de door de bond al zo lang beleden positieve waarden van het autorijden uit het oog te verliezen.  
+
In hetzelfde jaar kwam ook de al eerder genoemde samenwerking met de Bovag tot stand, een samenwerking die gedurende het volgende decennium zou uitgroeien tot een effectief bastion tegen de "discriminatie" van de auto door de overheid. Zo verzette de RAI zich met succes tegen de sluikimport van Duitse "kneuzen" (tweedehands auto's van twijfelachtige technische staat) en richtte zij in 1966 de Stichting Weg op, een lobbygroep die zich verzette tegen de "volslagen dwaze theorie van "te weinig wegen, dan ook minder auto's?". Het verzet tegen de verhoging van de benzineaccijns werd nu een vast onderdeel van haar pogingen tot "de beïnvloeding van de publieke opinie en van het politieke leven in ons land". In 1967 begon de RAI via haar RAI Documentatie Centrum met computers de kentekenregistratie bij te houden, zodat zij de automarkt op de voet kon volgen.[[Noten H3#3-113|<sup>[113]</sup>]]   
 +
Dit alles zou in de loop van de daaropvolgende twintig jaar tot een herschikking van de rollen van RAI, KNAC en ANWB leiden, waarbij de ANWB geleidelijk opschoof van een promotor naar een begeleider van de massa-automobilist, met een toenemende gevoeligheid voor de maatschappelijke schaduwzijden ervan, zonder echter ooit de door de bond al zo lang beleden positieve waarden van het autorijden uit het oog te verliezen.  
  
  

Versie op 11 mrt 2008 16:16