De auto na 1945: Wederopbouw van het autoverkeer

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 2: Regel 2:
  
  
[[Afbeelding:Parkeerproblematiek_001.jpg|350px|thumb|right|De infrastructuur in de stad was niet berekend op de massale opkomst van de auto.]]
+
Het was de ANWB die als een bemiddelaar bij alle denkbare problemen rond de aanzwellende motorisering gedurende de wederopbouwfase optrad, of het nu de opkomende bromfiets en scooter [[Afbeelding:Parkeerproblematiek_001.jpg|350px|thumb|right|De infrastructuur in de stad was niet berekend op de massale opkomst van de auto.]]
Het was de ANWB die als een bemiddelaar bij alle denkbare problemen rond de aanzwellende motorisering gedurende de wederopbouwfase optrad, of het nu de opkomende bromfiets en scooter (door de oprichting van De Bromfietskampioen en De Scooterkampioen) betrof, of het aan de kaak stellen van de zwarte handel in tweedehands auto’s.[[Noten H3#3-105|<sup>[105]</sup>]]  De ANWB sprak zich uit tegen het nieuwe verschijnsel van het liften (‘parasiteren’, al maakte de Autokampioen een uitzondering voor militairen) en keurde het jonge ‘bermtoerisme’ af als ‘fantasieloze, passieve recreatie’. Bij het opkomende probleem van het parkeren in de stad propageerde de bond de (gratis) parkeerschijf en zette hij zich af tegen de (betaalde) parkeermeter, om zijn verzet pas begin jaren zestig op te geven, toen de steden de parkeerperikelen met de bouw van parkeergarages te lijf gingen.[[Noten H3#3-106|<sup>[106]</sup>]]   
+
(door de oprichting van De Bromfietskampioen en De Scooterkampioen) betrof, of het aan de kaak stellen van de zwarte handel in tweedehands auto’s.[[Noten H3#3-105|<sup>[105]</sup>]]  De ANWB sprak zich uit tegen het nieuwe verschijnsel van het liften (‘parasiteren’, al maakte de Autokampioen een uitzondering voor militairen) en keurde het jonge ‘bermtoerisme’ af als ‘fantasieloze, passieve recreatie’. Bij het opkomende probleem van het parkeren in de stad propageerde de bond de (gratis) parkeerschijf en zette hij zich af tegen de (betaalde) parkeermeter, om zijn verzet pas begin jaren zestig op te geven, toen de steden de parkeerperikelen met de bouw van parkeergarages te lijf gingen.[[Noten H3#3-106|<sup>[106]</sup>]]   
 
Het meest spande de bond zich echter in om de onderhoudstechnische infrastructuur rond de groeiende Nederlandse autovloot, met een steeds groter aandeel tweedehands auto’s in twijfelachtige technische staat, op peil te houden. In april 1946 had de ANWB daartoe de Wegenwacht opgericht. Na twaalf en een half jaar actieve dienst, gericht op het oplossen van ruim 1 miljoen storingen en bijna 18.000 EHBO-gevallen (met de zondag als de piektijd bij uitstek), bleek het meest kwetsbare deel in de autostructuur de elektrische installatie, met 300.000 verrichte reparaties, op afstand gevolgd door problemen met de carburateur (176.000 maal) en de banden (168.000 maal).[[Noten H3#3-107|<sup>[107]</sup>]]
 
Het meest spande de bond zich echter in om de onderhoudstechnische infrastructuur rond de groeiende Nederlandse autovloot, met een steeds groter aandeel tweedehands auto’s in twijfelachtige technische staat, op peil te houden. In april 1946 had de ANWB daartoe de Wegenwacht opgericht. Na twaalf en een half jaar actieve dienst, gericht op het oplossen van ruim 1 miljoen storingen en bijna 18.000 EHBO-gevallen (met de zondag als de piektijd bij uitstek), bleek het meest kwetsbare deel in de autostructuur de elektrische installatie, met 300.000 verrichte reparaties, op afstand gevolgd door problemen met de carburateur (176.000 maal) en de banden (168.000 maal).[[Noten H3#3-107|<sup>[107]</sup>]]
  

Versie op 14 jul 2006 13:34