De auto na 1945: Wederopbouw van het autoverkeer

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 2: Regel 2:
  
  
[[Afbeelding:Parkeerproblematiek_001.jpg|350px|thumb|right|De infrastructuur in de stad was niet berekend op de massale opkomst van de auto.]]Het was de ANWB die als een bemiddelaar bij alle denkbare problemen rond de aanzwellende motorisering gedurende de wederopbouwfase optrad, of het nu de opkomende bromfiets en scooter (door de oprichting van De Bromfietskampioen en De Scooterkampioen) betrof, of het aan de kaak stellen van de zwarte handel in tweedehands auto’s.[[Noten H3#3-105|<sup>[105]</sup>]]  De ANWB sprak zich uit tegen het nieuwe verschijnsel van het liften (‘parasiteren’, al maakte de Autokampioen een uitzondering voor militairen) en keurde het jonge ‘bermtoerisme’ af als ‘fantasieloze, passieve recreatie’. Bij het opkomende probleem van het parkeren in de stad propageerde de bond de (gratis) parkeerschijf en zette hij zich af tegen de (betaalde) parkeermeter, om zijn verzet pas begin jaren zestig op te geven, toen de steden de parkeerperikelen met de bouw van parkeergarages te lijf gingen.[[Noten H3#3-106|<sup>[106]</sup>]]
+
[[Afbeelding:Parkeerproblematiek_001.jpg|350px|thumb|right|De infrastructuur in de stad was niet berekend op de massale opkomst van de auto.]]Het was de ANWB die als een bemiddelaar bij alle denkbare problemen rond de [[De auto na 1945: Verklaring voor de mobiliteitsexplosie|'''aanzwellende motorisering''']] gedurende de wederopbouwfase optrad, of het nu de opkomende bromfiets en scooter (door de oprichting van De Bromfietskampioen en De Scooterkampioen) betrof, of het aan de kaak stellen van de zwarte handel in tweedehands auto’s.[[Noten H3#3-105|<sup>[105]</sup>]]  De ANWB sprak zich uit tegen het nieuwe verschijnsel van het liften (‘parasiteren’, al maakte de Autokampioen een uitzondering voor militairen) en keurde het jonge ‘bermtoerisme’ af als ‘fantasieloze, passieve recreatie’. Bij het opkomende probleem van het parkeren in de stad propageerde de bond de (gratis) parkeerschijf en zette hij zich af tegen de (betaalde) parkeermeter, om zijn verzet pas begin jaren zestig op te geven, toen de steden de parkeerperikelen met de bouw van parkeergarages te lijf gingen.[[Noten H3#3-106|<sup>[106]</sup>]]
  
  

Versie op 19 jul 2006 15:30