De concurrentie van autobus en spoor tussen de twee wereldoorlogen

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 1: Regel 1:
[[afbeelding:verkeerstelling_1940.jpg|thumb|400px|right|Het steeds drukker wordende wegverkeer vroeg om steeds meer coördinatie en planning. Om inzicht te verkrijgen in de aard en intensiteit ervan, werden van overheidswege verkeerstellingen gehouden, de eerste in 1908. Aanvankelijk op beperkte schaal, maar later, zoals deze in 1940, routinematig.]]Het waren de autobus en - in nog grotere mate - de personenauto alsmede de motorfiets die het regionale railvervoer de nekslag gaven, tegen een achtergrond van een algehele [[Begrippenlijst#Malaise|malaise]] ten gevolge van de wereldcrisis. Het reizigersvervoer per tram was na de Eerste Wereldoorlog blijven stijgen, totdat het in 1929 een piek bereikte van 373 miljoen reizigers, meer dan zesmaal zoveel als dat per trein. Op dat moment reisden echter al wel 167 miljoen personen – bestuurders en passagiers - zichzelf per personenauto (en 27 miljoen per motorfiets); de autobus vervoerde inmiddels 23 miljoen passagiers.
+
[[afbeelding:verkeerstelling_1940.jpg|thumb|400px|right|Het steeds drukker wordende wegverkeer vroeg om steeds meer coördinatie en planning. Om inzicht te verkrijgen in de aard en intensiteit ervan, werden van overheidswege verkeerstellingen gehouden, de eerste in 1908. Aanvankelijk op beperkte schaal, maar later, zoals deze in 1940, routinematig.]]Het waren de autobus en - in nog grotere mate - de personenauto alsmede de motorfiets die het regionale railvervoer de nekslag gaven, tegen een achtergrond van een algehele [[Begrippenlijst#Malaise|malaise]] ten gevolge van de wereldcrisis. Het reizigersvervoer per tram was na de Eerste Wereldoorlog blijven stijgen, totdat het in 1929 een piek bereikte van 373 miljoen reizigers, meer dan zesmaal zoveel als dat per trein. Op dat moment reisden echter al wel 167 miljoen personen – bestuurders en passagiers - zichzelf per [[Mobiliteit tussen de twee wereldoorlogen|'''personenauto''']] (en 27 miljoen per motorfiets); de autobus vervoerde inmiddels 23 miljoen passagiers.
  
 
   
 
   

Versie op 19 jul 2006 13:56