De financiering van spoorwegen

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
 
Regel 1: Regel 1:
 
'''Private financiering'''
 
'''Private financiering'''
  
 +
In tegenstelling tot wat meestal aangenomen is, werd het benodigde kapitaal voor de eerste aanleg van spoorwegen in Nederland door [[De moeizame weg naar een staatsspoorwegbedrijf|'''Nederlandse kapitalisten''']] ter beschikking gesteld.[[Noten TIN19-2-H7#7-53|<sup>[53]</sup>]]
 +
Voor de lijn Amsterdam-Haarlem dacht men 1,3 miljoen gulden nodig te hebben, en aandelen tot dat bedrag werden zonder moeite in Amsterdam geplaatst. De namen van de solide handelsfirma's van Serrurier en Le Chevalier stonden min of meer garant voor een degelijke onderneming en bovendien meende men dat de mogelijke winsten wel eens zeer groot konden zijn. Ook in Engeland deed zich datzelfde verschijnsel voor, en in Nederland waren de verwachtingen hoog gespannen.
  
In tegenstelling tot wat meestal aangenomen is, werd het benodigde kapitaal voor de eerste aanleg van spoorwegen in Nederland door Nederlandse kapitalisten ter beschikking gesteld.[[Noten TIN19-2-H7#7-53|<sup>[53]</sup>]] Voor de lijn Amsterdam-Haarlem dacht men 1,3 miljoen gulden nodig te hebben, en aandelen tot dat bedrag werden zonder moeite in Amsterdam geplaatst. De namen van de solide handelsfirma's van Serrurier en Le Chevalier stonden min of meer garant voor een degelijke onderneming en bovendien meende men dat de mogelijke winsten wel eens zeer groot konden zijn. Ook in Engeland deed zich datzelfde verschijnsel voor, en in Nederland waren de verwachtingen hoog gespannen.
+
Er zal ook een element van speculatie hebben meegespeeld; de koers van uitgifte was [[begrippenlijst#A pari|a pari]] en er zullen lieden geweest zijn die hoopten snel een koerswinst te kunnen realiseren. Inderdaad liep de koers even op, maar niet voor lang.  [[Afbeelding:Haarlem_HYSM_Centrale_werkplaats_wielendraaierij_1899.jpg|thumb|350px|right|Centrale Werkplaats HIJSM te Haarlem, interieur wielendraaierij, 1899]]
 
+
Er zal ook een element van speculatie hebben meegespeeld; de koers van uitgifte was à pari en er zullen lieden geweest zijn die hoopten snel een koerswinst te kunnen realiseren. Inderdaad liep de koers even op, maar niet voor lang.  [[Afbeelding:Haarlem_HYSM_Centrale_werkplaats_wielendraaierij_1899.jpg|thumb|350px|right|Centrale Werkplaats HIJSM te Haarlem, interieur wielendraaierij, 1899]]
+
  
 
Ook de tweede aandelen[[begrippenlijst#Emissie|emissie]] van de HIJSM van 5,2 miljoen van 1837 werd zwaar overtekend.  
 
Ook de tweede aandelen[[begrippenlijst#Emissie|emissie]] van de HIJSM van 5,2 miljoen van 1837 werd zwaar overtekend.  
Regel 13: Regel 13:
  
 
'''Investeringsresultaat: dividend en koers'''
 
'''Investeringsresultaat: dividend en koers'''
 
  
 
De dividenden vielen inderdaad tegen: in zijn [[begrippenlijst#Prospectus|prospectus]] had Brade het over 10 en misschien wel 18% gehad, maar het eerste uitgekeerde dividend in 1840 bedroeg slechts 4,5%, om twee jaar later zelfs te zakken tot 1,5%. Nadat de gehele lijn voltooid was, begon er een langzame stijging tot 7,25% in 1865; op zichzelf natuurlijk niet onaardig, maar nog lang niet wat Brade beloofd had.[[Noten TIN19-2-H7#7-54|<sup>[54]</sup>]]  
 
De dividenden vielen inderdaad tegen: in zijn [[begrippenlijst#Prospectus|prospectus]] had Brade het over 10 en misschien wel 18% gehad, maar het eerste uitgekeerde dividend in 1840 bedroeg slechts 4,5%, om twee jaar later zelfs te zakken tot 1,5%. Nadat de gehele lijn voltooid was, begon er een langzame stijging tot 7,25% in 1865; op zichzelf natuurlijk niet onaardig, maar nog lang niet wat Brade beloofd had.[[Noten TIN19-2-H7#7-54|<sup>[54]</sup>]]  

Huidige versie van 15 mei 2008 om 18:31