De ontwikkeling van luchthaven Schiphol tot 1940

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 12: Regel 12:
 
Een drijvende factor was de ontwikkeling in de vliegtuigtechniek, waaraan luchthavens zich steeds moesten aanpassen. De relatief vroege en gelukkige keuze voor baanverharding zorgde er wel voor dat Schiphol in 1939 tot de modernste Europese luchthavens behoorde. Het luchtvaartbedrijf was zwaar verliesgevend, maar toch bleken de Nederlandse Staat en Amsterdam bereid dit verlies op zich te nemen en te investeren in ‘de roem der natie’ die ‘boven het materiële doel stond’, zoals de minister van Waterstaat het zei bij de aankomst van de Pelikaan in 1933 op Schiphol, hartje winter 1933.[[Noten H6#6-42|<sup>[42]</sup>]]  
 
Een drijvende factor was de ontwikkeling in de vliegtuigtechniek, waaraan luchthavens zich steeds moesten aanpassen. De relatief vroege en gelukkige keuze voor baanverharding zorgde er wel voor dat Schiphol in 1939 tot de modernste Europese luchthavens behoorde. Het luchtvaartbedrijf was zwaar verliesgevend, maar toch bleken de Nederlandse Staat en Amsterdam bereid dit verlies op zich te nemen en te investeren in ‘de roem der natie’ die ‘boven het materiële doel stond’, zoals de minister van Waterstaat het zei bij de aankomst van de Pelikaan in 1933 op Schiphol, hartje winter 1933.[[Noten H6#6-42|<sup>[42]</sup>]]  
  
Al deze jaren wisten de overheden zich gesteund door de bevolking, die een Nederlandse luchtvaartgeschiedenis tot ontwikkeling wenste te brengen om zo deelgenoot te kunnen worden van wat werd ervaren als de fascinerende wereld van het vliegen. Nederland moest weer de wereld bevaren en dan met name ook de routes naar zijn koloniën, zij het dat de vaarroutes nu niet op de zee, maar in de lucht lagen.
+
Al deze jaren wisten de overheden zich gesteund door de bevolking, die een [[De beginjaren van de burgerluchtvaart|'''Nederlandse luchtvaartgeschiedenis''']] tot ontwikkeling wenste te brengen om zo deelgenoot te kunnen worden van wat werd ervaren als de fascinerende wereld van het vliegen. Nederland moest weer de wereld bevaren en dan met name ook de routes naar zijn koloniën, zij het dat de vaarroutes nu niet op de zee, maar in de lucht lagen.

Versie op 13 mei 2008 15:42