De overbrugging van het Hollands Diep en de Maas bij Rotterdam

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 19: Regel 19:
 
De metalen bovenbouw - 14 overspanningen van elk 104 meter - werd geleverd en gemonteerd door de Koninklijke Fabriek van Stoom- en andere Werktuigen van Van Vlissingen & Dudok van Heel te Amsterdam. Het benodigde ijzer kwam uit Engeland en België en alles werd in de fabriek in Amsterdam pasklaar gemaakt en vervolgens naar Willemsdorp verscheept en daar gemonteerd.  
 
De metalen bovenbouw - 14 overspanningen van elk 104 meter - werd geleverd en gemonteerd door de Koninklijke Fabriek van Stoom- en andere Werktuigen van Van Vlissingen & Dudok van Heel te Amsterdam. Het benodigde ijzer kwam uit Engeland en België en alles werd in de fabriek in Amsterdam pasklaar gemaakt en vervolgens naar Willemsdorp verscheept en daar gemonteerd.  
  
Omdat de bouw van de gebruikelijke tijdelijke steigers in het water hier niet mogelijk was, moest men hier naar andere methoden omzien. Van den Bergh c.s., waarschijnlijk op het idee gebracht door J.C.Ceuvel, bedrijfsleider van de Koninklijke Fabriek, lieten zich hier inspireren door de methode die Robert Stephenson bij zijn Britannia brug ook had toegepast, namelijk om de overspanningen op pontons in te varen. [[Afbeelding:TIN19II_blz158.jpg|thumb|right|450px|Spoorwegnet 1890]]
+
Omdat de bouw van de gebruikelijke tijdelijke steigers in het water hier niet mogelijk was, moest men hier naar andere methoden omzien. Van den Bergh c.s., waarschijnlijk op het idee gebracht door J.C.Ceuvel, bedrijfsleider van de Koninklijke Fabriek, lieten zich hier inspireren door de methode die Robert Stephenson bij zijn Britannia brug ook had toegepast, namelijk om de overspanningen op pontons in te varen.  
 +
 
 +
[[Afbeelding:TIN19II_blz158.jpg|thumb|right|400px|Spoorwegnet 1890]]
  
 
Elke overspanning van de Moerdijkbrug werd, gebruikmakend van de kracht van eb en vloed, op twee reusachtige pontons, heel toepasselijk "Hercules" en "Samson" genaamd, uit de bouwplaats op de oever uitgevaren en op de pijlers neergelaten. Hoewel de weersomstandigheden soms niet gunstig waren, lukte het toch alle overspanningen zonder ongelukken te stellen. Eind december 1868 had de Koninklijke Fabriek de opdracht gekregen, in oktober 1869 werd de eerste nagel geklonken, eind november 1871 werd de laatste overspanning ingevaren en 1 januari 1872 kon de langste brug van Europa worden geopend.[[Noten TIN19-2-H7#7-80|<sup>[80]</sup>]]   
 
Elke overspanning van de Moerdijkbrug werd, gebruikmakend van de kracht van eb en vloed, op twee reusachtige pontons, heel toepasselijk "Hercules" en "Samson" genaamd, uit de bouwplaats op de oever uitgevaren en op de pijlers neergelaten. Hoewel de weersomstandigheden soms niet gunstig waren, lukte het toch alle overspanningen zonder ongelukken te stellen. Eind december 1868 had de Koninklijke Fabriek de opdracht gekregen, in oktober 1869 werd de eerste nagel geklonken, eind november 1871 werd de laatste overspanning ingevaren en 1 januari 1872 kon de langste brug van Europa worden geopend.[[Noten TIN19-2-H7#7-80|<sup>[80]</sup>]]   

Versie op 15 mei 2008 17:57