De promotie van diepvriesproducten

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
 
Regel 15: Regel 15:
  
  
In 1956-1957 besloot Unilever haar beleid te veranderen. Onder de indruk van de [[Amerika en massaconcumptie|'''welvaartsstijging in de Verenigde Staten''']] ontstond bij de concernleiding de verwachting dat ook in Europa de consument spoedig meer te besteden zou krijgen. Tegen deze achtergrond kreeg het bedrijf opnieuw belangstelling voor diepvriesproducten. Vita was beducht voor de concurrentie die Unilever het bedrijf op de Nederlandse markt zou gaan aandoen wanneer ze zou terugkeren op de binnenlandse markt. Aangezien op dat moment Vita’s export terugliep, waren de eigenaren echter ook bereid hun concern te verkopen. In 1958 werd Unilever dan ook eigenaar van Vita.  
+
In 1956-1957 besloot Unilever haar beleid te veranderen. Onder de indruk van de [[Amerika en massaconsumptie|'''welvaartsstijging in de Verenigde Staten''']] ontstond bij de concernleiding de verwachting dat ook in Europa de consument spoedig meer te besteden zou krijgen. Tegen deze achtergrond kreeg het bedrijf opnieuw belangstelling voor diepvriesproducten. Vita was beducht voor de concurrentie die Unilever het bedrijf op de Nederlandse markt zou gaan aandoen wanneer ze zou terugkeren op de binnenlandse markt. Aangezien op dat moment Vita’s export terugliep, waren de eigenaren echter ook bereid hun concern te verkopen. In 1958 werd Unilever dan ook eigenaar van Vita.  
  
 
Het concern schakelde als nieuwe eigenaar op een nieuw merk over: ‘Iglo’, afkomstig van Vita-onderdeel Kristal. Unilever kon Iglo zonder problemen internationaal hanteren, wat met Vita niet mogelijk was vanwege reeds gevestigde belangen. Een  [[Het merkartikel|'''internationaal merk''']] met de bijbehorende meertalige verpakking zou Unilever in staat stellen een zelfde product op verschillende nationale markten te verkopen met alle schaalvoordelen van dien.  
 
Het concern schakelde als nieuwe eigenaar op een nieuw merk over: ‘Iglo’, afkomstig van Vita-onderdeel Kristal. Unilever kon Iglo zonder problemen internationaal hanteren, wat met Vita niet mogelijk was vanwege reeds gevestigde belangen. Een  [[Het merkartikel|'''internationaal merk''']] met de bijbehorende meertalige verpakking zou Unilever in staat stellen een zelfde product op verschillende nationale markten te verkopen met alle schaalvoordelen van dien.  

Huidige versie van 15 apr 2008 om 17:23