Een leger voorlichters

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
 
Regel 1: Regel 1:
[[Voeding voor het volk: kwantiteit en kwaliteit|'''Voorlichting aan het volk''']] over gezond en zuinig inkopen, koken en eten werd in de voedselrevolutie van meet af aan als opdracht beschouwd  door bepaalde groepen onder de burgerij. Met dergelijke particuliere voorlichting werd echter weinig succes geboekt, mede omdat het volk te arm was om voedsel van goede kwaliteit te kopen. Bovendien was er de sociale afstand tussen het volk en de  goedwillende voorlicht(st)ers. Zo baarde in 1887 een keurige dame op een tentoonstelling in Amsterdam enig opzien door haar cursus over goed en verantwoord koken hardnekkig in het Frans te geven. Voor de welgestelden met voldoende opleiding was het Frans een onderdeel van de opvoeding, voor de  rest van de bevolking was het onverstaanbaar. Onderwijs in huishoudkunde en [[Voedingswaarde en kwaliteit van voedsel||'''voorlichting over verschillende aspecten van voeding''']] bleven tot het begin van de 20ste eeuw  beperkt tot de burgerij die haar dochters op kookcursus stuurde.  
+
[[Voeding voor het volk: kwantiteit en kwaliteit|'''Voorlichting aan het volk''']] over gezond en zuinig inkopen, koken en eten werd in de voedselrevolutie van meet af aan als opdracht beschouwd  door bepaalde groepen onder de burgerij. Met dergelijke particuliere voorlichting werd echter weinig succes geboekt, mede omdat het volk te arm was om voedsel van goede kwaliteit te kopen. Bovendien was er de sociale afstand tussen het volk en de  goedwillende voorlicht(st)ers.  
 +
 
 +
Zo baarde in 1887 een keurige dame op een tentoonstelling in Amsterdam enig opzien door haar cursus over goed en verantwoord koken hardnekkig in het Frans te geven. Voor de welgestelden met voldoende opleiding was het Frans een onderdeel van de opvoeding, voor de  rest van de bevolking was het onverstaanbaar. Onderwijs in huishoudkunde en [[Voedingswaarde en kwaliteit van voedsel|'''voorlichting over verschillende aspecten van voeding''']] bleven tot het begin van de 20ste eeuw  beperkt tot de burgerij die haar dochters op kookcursus stuurde.  
  
  
Regel 11: Regel 13:
  
  
Ook de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen (opgericht in 1912) wierp zich vanaf de jaren twintig op als voorlichtster op het gebied van het huishouden. De oprichting van de NVvH was beïnvloed door de internationaal verbreide beweging voor de [[Begrippenlijst#Rationaliseren|rationalisering]] van het huishouden, die op haar beurt weer geïnspireerd werd door de [[Begrippenlijst#Efficiency|efficiency]]beweging in het bedrijfsleven. Tijdens de Crisis, overheid en collectieve propaganda|'''economische crisis in de jaren dertig''']]  kwam onder andere de Commissie inzake Huishoudelijke Voorlichting en Gezinsleiding tot stand, bedoeld om het grote publiek met een karige beurs te leren omgaan met alle zaken van het huishouden. [[Voedselvoorziening tijdens de oorlog|'''De Tweede Wereldoorlog was aanleiding''']] tot oprichting van het Voorlichtingsbureau voor de Voeding. Na de oorlog zou de Consumentenbond (1953) zich met de voedselkwaliteit bezighouden.
+
Ook de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen (opgericht in 1912) wierp zich vanaf de jaren twintig op als voorlichtster op het gebied van het huishouden. De oprichting van de NVvH was beïnvloed door de internationaal verbreide beweging voor de [[Begrippenlijst#Rationaliseren|rationalisering]] van het huishouden, die op haar beurt weer geïnspireerd werd door de [[Begrippenlijst#Efficiency|efficiency]]beweging in het bedrijfsleven. Tijdens de [[Crisis, overheid en collectieve propaganda|'''economische crisis in de jaren dertig''']]  kwam onder andere de Commissie inzake Huishoudelijke Voorlichting en Gezinsleiding tot stand, bedoeld om het grote publiek met een karige beurs te leren omgaan met alle zaken van het huishouden. [[Voedselvoorziening tijdens de oorlog|'''De Tweede Wereldoorlog was aanleiding''']] tot oprichting van het Voorlichtingsbureau voor de Voeding. Na de oorlog zou de Consumentenbond (1953) zich met de voedselkwaliteit bezighouden.
  
  
 
Dergelijke organisaties en instanties kunnen ook gezien worden als de overbrugging van de gegroeide en nog steeds groeiende kloof tussen [[Crisis in de relatie producent-consument|'''consumenten en producenten''']].  Het belang van sommige van deze organisaties nam in de tweede helft van de 20ste eeuw af. Daarnaast zouden [[Media, reclame, marketing|'''reclame en marketing''']]  een steeds belangrijker plaats gaan innemen. De onafhankelijkheid van de voorlichting kwam daarmee natuurlijk in het geding. Nu waren reclame en marketing niet nieuw en hadden zij volgens menig tijdgenoot in de jaren twintig en dertig al buitensporige proporties aangenomen. Met name de prijzige campagnes van Blue Band en Planta van de margarinefabrikanten [[De boterhandel van Jurgens en Van den Bergh|'''Van den Bergh en Jurgens''']] moesten het ontgelden.  
 
Dergelijke organisaties en instanties kunnen ook gezien worden als de overbrugging van de gegroeide en nog steeds groeiende kloof tussen [[Crisis in de relatie producent-consument|'''consumenten en producenten''']].  Het belang van sommige van deze organisaties nam in de tweede helft van de 20ste eeuw af. Daarnaast zouden [[Media, reclame, marketing|'''reclame en marketing''']]  een steeds belangrijker plaats gaan innemen. De onafhankelijkheid van de voorlichting kwam daarmee natuurlijk in het geding. Nu waren reclame en marketing niet nieuw en hadden zij volgens menig tijdgenoot in de jaren twintig en dertig al buitensporige proporties aangenomen. Met name de prijzige campagnes van Blue Band en Planta van de margarinefabrikanten [[De boterhandel van Jurgens en Van den Bergh|'''Van den Bergh en Jurgens''']] moesten het ontgelden.  
  
Het merkartikel was de kern van deze nieuwe vorm van communicatie tussen producent en consument. De betekenis ervan was met de toenemende reclame echter aan een ingrijpende verandering onderhevig. Het merkartikel beloofde een kwaliteitsgarantie in een anonieme massamarkt en werd zodoende in de eerste plaats een instrument in de concurrentiestrijd en in het verleiden van de consument.
+
Het [[Het merkartikel|'''merkartikel''']] was de kern van deze nieuwe vorm van communicatie tussen producent en consument. De betekenis ervan was met de toenemende reclame echter aan een ingrijpende verandering onderhevig. Het merkartikel beloofde een kwaliteitsgarantie in een anonieme massamarkt en werd zodoende in de eerste plaats een instrument in de concurrentiestrijd en in het verleiden van de consument.

Huidige versie van 18 apr 2008 om 10:15