Een nieuw aspect: genot in voeding

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
 
Regel 7: Regel 7:
  
  
Het bedrijf richtte zich daarbij op huisvrouwen als consumenten en besloot tot de productie van knapperige chips, licht van smaak, maar die niet te  zwaar op de maag lagen. Ze waren bedoeld om te knabbelen tussen de maaltijden door of  ’s avonds voor de radio of tv. De zogenaamde [[Chips: de aardappelsnack|'''‘reformed sticks’ ''']] waren het resultaat. Een eerste test viel gunstig uit. Alleen het vetgehalte werd problematisch gevonden. Een proefintroductie in Rotterdam liep echter uit op een drama. Een reclamecampagne had weliswaar gezorgd voor een spectaculaire verkoop in de eerste weken, maar daarna viel de belangstelling zeer tegen. Zeshonderd interviews leerden dat de huisvrouwen de chips nog te vet vonden, niet lekker van smaak, te kleverig en onappetijtelijk van uiterlijk. Ook bleken de chips  niet langer dan drie maanden houdbaar. De [[Snacks met een hoge voedinswaarde|'''marktonderzoekers ''']]waren volledig verrast en klaagden over de onbetrouwbaarheid van consumenten maar moesten uiteindelijk hun eigen onvermogen erkennen. Het product was te snel op de markt gebracht en het productieproces had vooraf ingrijpend verbeterd moeten worden.
+
Het bedrijf richtte zich daarbij op huisvrouwen als consumenten en besloot tot de productie van knapperige chips, licht van smaak, maar die niet te  zwaar op de maag lagen. Ze waren bedoeld om te knabbelen tussen de maaltijden door of  ’s avonds voor de radio of tv. De zogenaamde [[Chips: de aardappelsnack|'''‘reformed sticks’ ''']] waren het resultaat. Een eerste test viel gunstig uit. Alleen het vetgehalte werd problematisch gevonden. Een proefintroductie in Rotterdam liep echter uit op een drama. Een reclamecampagne had weliswaar gezorgd voor een spectaculaire verkoop in de eerste weken, maar daarna viel de belangstelling zeer tegen. Zeshonderd interviews leerden dat de huisvrouwen de chips nog te vet vonden, niet lekker van smaak, te kleverig en onappetijtelijk van uiterlijk. Ook bleken de chips  niet langer dan drie maanden houdbaar. De [[Snacks met een hoge voedingswaarde|'''marktonderzoekers ''']] waren volledig verrast en klaagden over de onbetrouwbaarheid van consumenten maar moesten uiteindelijk hun eigen onvermogen erkennen. Het product was te snel op de markt gebracht en het productieproces had vooraf ingrijpend verbeterd moeten worden.
  
  
Regel 22: Regel 22:
  
  
Tegelijkertijd ontstonden, naast het snacken, andere varianten op  de in de jaren vijftig nog bestaande, uniforme eetcultuur. Consumenten gingen met hun eetpatroon  hun levensstijlen uitdrukken. Marktonderzoekers onderscheidden telkens nieuwe groepen met eigen smaken en voorkeuren: jongeren, ouderen, kostwinners, vrouwen, mannen, kinderen, pubers, jong-volwassenen, mensen met hoge inkomens en met lage inkomens, sporters en zo meer. Onderzoek naar wie snackte en naar wat, waar en wanneer, resulteerde in de ontwikkeling van diverse ontbijt-, lunch-, sport-, dessert- en ontspanningssnacks.  
+
Tegelijkertijd ontstonden, naast het snacken, andere varianten op  de in de jaren vijftig nog bestaande, uniforme eetcultuur. Consumenten gingen met hun eetpatroon  hun [[Continuïteit en verandering in eetgewoonten|'''levensstijlen uitdrukken''']]. Marktonderzoekers onderscheidden telkens nieuwe groepen met eigen smaken en voorkeuren: jongeren, ouderen, kostwinners, vrouwen, mannen, kinderen, pubers, jong-volwassenen, mensen met hoge inkomens en met lage inkomens, sporters en zo meer. Onderzoek naar wie snackte en naar wat, waar en wanneer, resulteerde in de ontwikkeling van diverse ontbijt-, lunch-, sport-, dessert- en ontspanningssnacks.  
 
Wat betekent deze ontwikkeling voor de kwaliteit van onze voeding?
 
Wat betekent deze ontwikkeling voor de kwaliteit van onze voeding?

Huidige versie van 18 apr 2008 om 10:39