Een nieuw banenstelsel voor Schiphol

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 15: Regel 15:
  
 
Op zoek naar de ideale luchthaven was het tangentiële stelsel het concept dat Dellaert omarmde. Dit stelsel lag dan ook aan de basis voor het Plan voor uitbreiding van de Luchthaven Schiphol, dat voorzag in zes tot tien start- en landingsbanen, met een maximumlengte van 2,5 km voor hooguit twee banen.  
 
Op zoek naar de ideale luchthaven was het tangentiële stelsel het concept dat Dellaert omarmde. Dit stelsel lag dan ook aan de basis voor het Plan voor uitbreiding van de Luchthaven Schiphol, dat voorzag in zes tot tien start- en landingsbanen, met een maximumlengte van 2,5 km voor hooguit twee banen.  
Het plan werd in februari 1949 door de gemeente Amsterdam gepresenteerd en door Dellaert later als volgt omschreven in een artikel in De Ingenieur: "Het plan is logisch, flexibel en dynamisch. Het ziet vooruit met durf en fantasie, zo nodig in de luchtvaart. Het treedt de ontstuimig ontwikkelde luchtvaart tegemoet ... met uitgestrekte armen ... zij het dan met armen van asfaltbeton, als het ware ten teken van welkom en het ligt gereed om op te vangen de ontwikkeling der toekomst."[[Noten H6#6-48|<sup>[48]</sup>]] [[afbeelding:05_J853_T_6_10.JPG|thumb|450px|left|Jan Dellaert, inmiddels directeur van Schiphol, bij de presentatie van het rapport "Grondslagen voor de ontwikkeling van de Luchthaven Schiphol" eind 1955. De wandmaquettes tonen verschillende alternatieve banenstelsels.]]
+
Het plan werd in februari 1949 door de gemeente Amsterdam gepresenteerd en door Dellaert later als volgt omschreven in een artikel in De Ingenieur: "Het plan is logisch, flexibel en dynamisch. Het ziet vooruit met durf en fantasie, zo nodig in de luchtvaart. Het treedt de ontstuimig ontwikkelde luchtvaart tegemoet ... met uitgestrekte armen ... zij het dan met armen van asfaltbeton, als het ware ten teken van welkom en het ligt gereed om op te vangen de ontwikkeling der toekomst."[[Noten H6#6-48|<sup>[48]</sup>]]  
 +
 
 +
[[afbeelding:05_J853_T_6_10.JPG|thumb|450px|left|Jan Dellaert, inmiddels directeur van Schiphol, bij de presentatie van het rapport "Grondslagen voor de ontwikkeling van de Luchthaven Schiphol" eind 1955. De wandmaquettes tonen verschillende alternatieve banenstelsels.]]
  
  

Versie op 25 mrt 2008 14:25