Effecten van de mobiliteitsexplosie in de 20e eeuw

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 1: Regel 1:
[[afbeelding:grafiek_goederenvervoer.jpg|thumb|300px|right|De ontwikkeling van het goederenvervoer in Nederland, 1880-1993. De opkomst van de vrachtauto na 1920 is opvallend. De binnenvaart bleef echter belangrijk.]][[afbeelding:grafieken_passagiersvervoer.jpg|thumb|600px|right|De ontwikkeling van de passagiersvervoersprestaties in Nederland 1880-1998: 1) het openbaar vervoer in de periode 1880-1940 2) het particuliere vervoer in de periode 1880-1940 3) openbaar en particulier vervoer in de periode 1950-1998.]]De betekenis van de mobiliteitsexplosie van de twintigste eeuw gemeten in termen van aantal afgelegde reizigerskilometers en vervoerde tonkilometers voor de politiek, de economie en de cultuur wordt in veel geschiedenisboeken onderkend.  
+
[[afbeelding:grafiek_goederenvervoer.jpg|thumb|400px|right|De ontwikkeling van het goederenvervoer in Nederland, 1880-1993. De opkomst van de vrachtauto na 1920 is opvallend. De binnenvaart bleef echter belangrijk.]][[afbeelding:grafieken_passagiersvervoer.jpg|thumb|600px|right|De ontwikkeling van de passagiersvervoersprestaties in Nederland 1880-1998: 1) het openbaar vervoer in de periode 1880-1940 2) het particuliere vervoer in de periode 1880-1940 3) openbaar en particulier vervoer in de periode 1950-1998.]]De betekenis van de mobiliteitsexplosie van de twintigste eeuw gemeten in termen van aantal afgelegde reizigerskilometers en vervoerde tonkilometers voor de politiek, de economie en de cultuur wordt in veel geschiedenisboeken onderkend.  
  
  

Versie op 7 jul 2006 16:20