Fileproblematiek

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
 
Regel 1: Regel 1:
 
Een file is een rij langzaam rijdend of stilstaand verkeer. Rijkswaterstaat hanteert voor de verkeersinformatie de definitie dat een file een verzamelbegrip is van drie soorten stagnerend verkeer:
 
Een file is een rij langzaam rijdend of stilstaand verkeer. Rijkswaterstaat hanteert voor de verkeersinformatie de definitie dat een file een verzamelbegrip is van drie soorten stagnerend verkeer:
  
* langzaam rijdend verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer nergens harder rijdt dan 50 km/u, maar doorgaans wel sneller dan 25 km/u
+
* langzaam rijdend verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer nergens harder rijdt dan 50 km/u, maar doorgaans wel sneller dan 25 km/u;
* stilstaand verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer vrijwel overal minder dan 25 km/u rijdt
+
* stilstaand verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer vrijwel overal minder dan 25 km/u rijdt;
 
* langzaam rijdend tot stilstaand verkeer: langzaam rijdend verkeer over veelal wat grotere lengte met hierin op sommige stukken stilstaand verkeer.
 
* langzaam rijdend tot stilstaand verkeer: langzaam rijdend verkeer over veelal wat grotere lengte met hierin op sommige stukken stilstaand verkeer.
  
De definitie van een file of congestie is niet eenduidig. In de perceptie van weggebruikers is soms al sprake van filevorming als de doorstroming wordt bemoeilijkt. Binnen Rijkswaterstaat behalve bovenstaande ook andere definities gehanteerd. Zo is de definitie van een file die voor de dynamische route informatie panelen (DRIP) wordt gebruikt anders en ook die voor bijvoorbeeld statistische gegevens wijkt af. [[afbeelding:matrixborden.jpg|thumb|350px|right| Het Nederlandse wegennet is gedeeltelijk voorzien van een dynamisch geleidingssysteem met variabele snelheidsadviezen en rijstrookafsluitingen of -toevoegingen die worden getoond op matrixborden boven de weg.]]
 
  
In Nederland is Rijkswaterstaat belast met het inwinnen en bewerken van verkeersinformatie van het hoofdwegennet. De verspreiding wordt overgelaten aan zogenaamde service providers zoals de ANWB en de VerkeersInformatieDienst
+
De definitie van een file of congestie is niet eenduidig. In de perceptie van weggebruikers is soms al sprake van filevorming als de doorstroming wordt bemoeilijkt. Binnen Rijkswaterstaat behalve bovenstaande ook andere definities gehanteerd. Zo is de definitie van een file die voor de dynamische route informatie panelen (DRIP) wordt gebruikt anders en ook die voor bijvoorbeeld statistische gegevens wijkt af.
 +
  
Het geheel voorkomen van files is een utopie. Wel kunnen de gevolgen, omvang en aantal files worden beperkt.
+
[[afbeelding:matrixborden.jpg|thumb|350px|right|
  
Wegnemen van de oorzaken
+
Het Nederlandse wegennet is gedeeltelijk voorzien van een dynamisch geleidingssysteem met variabele snelheidsadviezen en rijstrookafsluitingen of -toevoegingen die worden getoond op matrixborden boven de weg.]]De file is een verschijnsel dat reeds '''[[De jaren vijftig: files en de mobiliteitsexplosie|in de jaren vijftig is ontstaan]]'''. Vooral het recreatieve verkeer zorgde in die tijd voor sterke pieken in het vervoersaanbod. Met Pasen, Hemelvaart en Pinksteren alsook tijdens warme zomerweekeinden ontstonden er lange files.
  
Mogelijkheden om het fileprobleem te verminderen kan deels door het wegnemen van de oorzaken, dus:
+
De file als vrijetijdsverschijnsel leek aanvankelijk te verdwijnen door de aanleg van nieuwe wegen, maar in de loop van de jaren zeventig zou de [[:afbeelding:Grafiek_autosnelwegennet_nl.jpg|'''wegenbouw''']] uiteindelijk de strijd met de [[De mobiliteitsexplosie in de 20e eeuw|'''mobiliteitsgroei''']] definitief verliezen en het geheel voorkomen van files blijkt tot dusver een utopie. Wel kunnen de gevolgen, omvang en aantal files worden beperkt. Mogelijkheden om het fileprobleem te verminderen kan deels door het wegnemen van de oorzaken, dus:
  
 
*vermindering van het verkeersaanbod;
 
*vermindering van het verkeersaanbod;
De Nederlandse overheid richt zich voor de regulering van het verkeersaanbod onder andere op het kostenaspect (spitsheffing, kilometerheffing). Verondersteld wordt dat automobilisten alternatieven kiezen als het autogebruik duurder wordt. Hierover bestaat discussie omdat er voldoende voorbeelden zijn waaruit blijkt dat automobilisten zich door verhoogde kosten (bijv. autoprijzen, parkeertarieven, belastingen, brandstofprijzen) slechts tijdelijk laten beïnvloeden. Andere mogelijkheden om het verkeersaanbod te verminderen zijn carpooling, het bij elkaar brengen van wonen en werken, het loslaten van de collectieve dagindeling, repressieve maatregelen, en het structureel verbeteren van alternatieven.
 
 
 
*vergroting van de doorvoercapaciteit van de weg;
 
*vergroting van de doorvoercapaciteit van de weg;
 
*vergroting van de opnamecapaciteit van de bestemmingen;
 
*vergroting van de opnamecapaciteit van de bestemmingen;
Regel 29: Regel 27:
 
[http://www.rijkswaterstaat.nl/ De website van Rijkswaterstaat]
 
[http://www.rijkswaterstaat.nl/ De website van Rijkswaterstaat]
  
[http://www.verkeersinformatiedienst.nl/ De website van de Verkeersinformatiedienst]
+
[http://www.vid.nl/statistiek.html De filestatistieken van de Verkeersinformatiedienst]
  
 
[http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Files/bestrijding.html Artikel uit het NRC-handelsblad over het bestrijden van files]
 
[http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Files/bestrijding.html Artikel uit het NRC-handelsblad over het bestrijden van files]

Huidige versie van 15 mei 2008 om 17:54