Fileproblematiek

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 16: Regel 16:
  
 
*vermindering van het verkeersaanbod;
 
*vermindering van het verkeersaanbod;
 +
De Nederlandse overheid richt zich voor de regulering van het verkeersaanbod onder andere op het kostenaspect (spitsheffing, kilometerheffing). Verondersteld wordt dat automobilisten alternatieven kiezen als het autogebruik duurder wordt. Hierover bestaat discussie omdat er voldoende voorbeelden zijn waaruit blijkt dat automobilisten zich door verhoogde kosten (bijv. autoprijzen, parkeertarieven, belastingen, brandstofprijzen) slechts tijdelijk laten beïnvloeden. Andere mogelijkheden om het verkeersaanbod te verminderen zijn carpooling, het bij elkaar brengen van wonen en werken, het loslaten van de collectieve dagindeling, repressieve maatregelen, en het structureel verbeteren van alternatieven.
 +
 
*vergroting van de doorvoercapaciteit van de weg;
 
*vergroting van de doorvoercapaciteit van de weg;
 
*vergroting van de opnamecapaciteit van de bestemmingen;
 
*vergroting van de opnamecapaciteit van de bestemmingen;
Regel 28: Regel 30:
  
 
[http://www.verkeersinformatiedienst.nl/ De website van de Verkeersinformatiedienst]
 
[http://www.verkeersinformatiedienst.nl/ De website van de Verkeersinformatiedienst]
 +
 +
[http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Files/bestrijding.html Artikel uit het NRC-handelsblad over het bestrijden van files]

Versie op 6 jul 2006 20:40