Het assortiment, de seizoenen en de slanke lijn

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
 
Regel 44: Regel 44:
  
 
Naast de producenten speelden ook de [[De opkomst van de zelfbediening|'''zelfbedieningswinkels''']] en [[De invloed van de supermarkt op eetpatroon en keukeninrichting|'''' supermarkten''']] in op de veranderingen in smaak en cultureel klimaat door de samenstelling en uitstalling van het voortdurend veranderende assortiment.  
 
Naast de producenten speelden ook de [[De opkomst van de zelfbediening|'''zelfbedieningswinkels''']] en [[De invloed van de supermarkt op eetpatroon en keukeninrichting|'''' supermarkten''']] in op de veranderingen in smaak en cultureel klimaat door de samenstelling en uitstalling van het voortdurend veranderende assortiment.  
Ze presenteerden de thuiskomers na de vakantie producten uit populaire reisbestemmingen. Uit Italië, bijvoorbeeld, werden pasta’s en (diepvries)pizza’s geïntroduceerd, die sinds de jaren zeventig en tachtig de aardappelen als basiselement van de maaltijd dreigden te verdringen.[[Noten TIN20-3-H4#4-16|<sup>[16]</sup>]]  
+
Ze presenteerden de thuiskomers na de vakantie producten uit populaire reisbestemmingen. Uit Italië, bijvoorbeeld, werden pasta’s en (diepvries)pizza’s geïntroduceerd, die sinds de jaren zeventig en tachtig de aardappelen als basiselement van de maaltijd dreigden te verdringen. [[Noten TIN20-3-H4#4-16|<sup>[16]</sup>]]  
  
 
Sneller transport maakte de aanvoer van verse ingrediënten vanuit steeds verder weg gelegen streken mogelijk. Daardoor vervaagden de seizoensinvloeden op de maaltijd nog sterker dan door inblikken en invriezen al het geval was geweest: in Nederland ontstond een wereldkeuken.  
 
Sneller transport maakte de aanvoer van verse ingrediënten vanuit steeds verder weg gelegen streken mogelijk. Daardoor vervaagden de seizoensinvloeden op de maaltijd nog sterker dan door inblikken en invriezen al het geval was geweest: in Nederland ontstond een wereldkeuken.  
Regel 60: Regel 60:
 
'''Gemak'''
 
'''Gemak'''
  
Naast variatie, luxe en lekker van allerlei soort werd gemak belangrijk. Er kwamen [[begrippenlijst#Convenience foods|convenience]] foods en meer snacks voor verschillende doelgroepen, gelegenheden en momenten. Droge soepen en sauzen, kortkokende rijst en macaroni, vlees, groenten en kant en klare maaltijden in blik of pot (Hoy braadworstjes, Conimex nasi goreng, Heinz witte bonen in tomatensaus, Hak appelmoes en Nutricia baby- en kleutervoeding) stonden ter beschikking van het gezin, thuis of op vakantie.(19)Voorgekookt voedsel bood gemak door de week en in het weekend op de camping.  
+
Naast variatie, luxe en lekker van allerlei soort werd gemak belangrijk. Er kwamen [[begrippenlijst#Convenience-foods|convenience foods]] en meer snacks voor verschillende doelgroepen, gelegenheden en momenten. Droge soepen en sauzen, kortkokende rijst en macaroni, vlees, groenten en kant en klare maaltijden in blik of pot (Hoy braadworstjes, Conimex nasi goreng, Heinz witte bonen in tomatensaus, Hak appelmoes en Nutricia baby- en kleutervoeding) stonden ter beschikking van het gezin, thuis of op vakantie.(19)Voorgekookt voedsel bood gemak door de week en in het weekend op de camping.  
  
 
Daarbij paste kant en klaar [[begrippenlijst#Marineren|gemarineerd]] vlees voor op de barbecue, sinds de jaren tachtig dé Amerikaanse gezelligheidstrend voor het buitenleven. Ook voor de sauzen zorgden de fabrikanten, die behalve tomatenketchup nog vele varianten wisten te bedenken. De caravankeuken met koeling bood nog meer comfort in de natuur.[[Noten TIN20-3-H4#4-20|<sup>[20]</sup>]]  
 
Daarbij paste kant en klaar [[begrippenlijst#Marineren|gemarineerd]] vlees voor op de barbecue, sinds de jaren tachtig dé Amerikaanse gezelligheidstrend voor het buitenleven. Ook voor de sauzen zorgden de fabrikanten, die behalve tomatenketchup nog vele varianten wisten te bedenken. De caravankeuken met koeling bood nog meer comfort in de natuur.[[Noten TIN20-3-H4#4-20|<sup>[20]</sup>]]  
‘Maak het u gemakkelijk thuis’ riepen de producenten vrouwen en mannen met de kooktaak of -hobby toe. Diepvriesgroenten en -frites en pasta uit het pak werden populair. Ook de zuivelfabrikanten boden gemak: ze voegden kant en klare toetjes aan het al ruime assortiment van pap-, yoghurt- en vlasoorten toe.  
+
‘Maak het u gemakkelijk thuis’ riepen de producenten vrouwen en mannen met de kooktaak of -hobby toe. [[De doorbraak van de koelkast in het huishouden|'''Diepvriesgroenten en -frites en pasta uit het pak werden populair''']]. Ook de zuivelfabrikanten boden gemak: ze voegden kant en klare toetjes aan het al ruime assortiment van pap-, yoghurt- en vlasoorten toe.  
  
  

Huidige versie van 16 apr 2008 om 14:32