Media, reclame, marketing

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
 
Regel 23: Regel 23:
  
 
De fabrikanten wisten zich voor hun reclame te verzekeren van de naam en de medewerking van [[begrippenlijst#prominent|prominenten]] uit de samenleving: artsen, geleerden, apothekers, kookleraressen en kunstenaars. Verkade kwam met zijn albums over de natuur van J.P. Thijsse, waarvoor kinderen plaatjes konden sparen, Calvé werd bekend om de advertenties voor Delftse slaolie en de boekjes van Arretje Nof, terwijl Van Nelle [[begrippenlijst#furore|furore]] maakte met Piggelmee en De Betuwe met Flipje.[[Noten TIN20-3-H3#3-30|<sup>[30]</sup>]]  
 
De fabrikanten wisten zich voor hun reclame te verzekeren van de naam en de medewerking van [[begrippenlijst#prominent|prominenten]] uit de samenleving: artsen, geleerden, apothekers, kookleraressen en kunstenaars. Verkade kwam met zijn albums over de natuur van J.P. Thijsse, waarvoor kinderen plaatjes konden sparen, Calvé werd bekend om de advertenties voor Delftse slaolie en de boekjes van Arretje Nof, terwijl Van Nelle [[begrippenlijst#furore|furore]] maakte met Piggelmee en De Betuwe met Flipje.[[Noten TIN20-3-H3#3-30|<sup>[30]</sup>]]  
De [[Begrippenijst#Protagonist|protagonisten]] van de modernisering en verhuiselijking, bekend van demonstraties, tentoonstellingen en reclame, traden ook op via de radio, het nieuwe draadloze medium dat in 1925 met uitzenden was begonnen.[[Noten TIN20-3-H3#3-31|<sup>[31]</sup>]]  
+
De [[Begrippenlijst#Protagonist|protagonisten]] van de modernisering en verhuiselijking, bekend van demonstraties, tentoonstellingen en reclame, traden ook op via de radio, het nieuwe draadloze medium dat in 1925 met uitzenden was begonnen.[[Noten TIN20-3-H3#3-31|<sup>[31]</sup>]]  
  
  
 
Huisvrouwen konden hun huishoudelijke adviezen vanaf dat moment ook thuis beluisteren uit de mond van bekende deskundigen die het beste met hen voorhadden en hen graag wilden scholen in het moderne bestaan. Onder de sprekers in ‘radiopraatjes’ bevond zich de heer A. Kolkman, reclamechef van Jurgens’ Margarinefabrieken, zij aan zij met de kooklerares mevrouw Riek Lotgering-Hillebrand.[[Noten TIN20-3-H3#3-32|<sup>[32]</sup>]]  
 
Huisvrouwen konden hun huishoudelijke adviezen vanaf dat moment ook thuis beluisteren uit de mond van bekende deskundigen die het beste met hen voorhadden en hen graag wilden scholen in het moderne bestaan. Onder de sprekers in ‘radiopraatjes’ bevond zich de heer A. Kolkman, reclamechef van Jurgens’ Margarinefabrieken, zij aan zij met de kooklerares mevrouw Riek Lotgering-Hillebrand.[[Noten TIN20-3-H3#3-32|<sup>[32]</sup>]]  
 
Beide soorten van advies waren uit op een bewuste beïnvloeding van het voedselverbruik van consumenten met behulp van nieuwe, professionele kennis. Beide typen van advies fungeerden ook als dynamische factoren in de ontwikkeling van een sterk middenveld tussen huishoudens en bedrijven.
 
Beide soorten van advies waren uit op een bewuste beïnvloeding van het voedselverbruik van consumenten met behulp van nieuwe, professionele kennis. Beide typen van advies fungeerden ook als dynamische factoren in de ontwikkeling van een sterk middenveld tussen huishoudens en bedrijven.

Huidige versie van 9 apr 2008 om 16:33