Melkpak opnieuw ter discussie

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
 
Regel 27: Regel 27:
 
'''Wegwerpverpakkingen'''
 
'''Wegwerpverpakkingen'''
  
De opkomst van de papieren verpakking stimuleerde fabrikanten vernieuwingen aan te brengen op het gebied van glas en blik. Door toepassing van nieuwe glastechnieken ontwikkelde de industrie flessen met veel dunnere glaswanden. Toepassing van dunner glas maakte flessen zo goedkoop dat een retoursysteem met statiegeld niet langer rendabel was; fabrikanten en detaillisten werden daarmee verlost van het dure en arbeidsintensieve retoursysteem. Dit was ook de reden dat bierbrouwerij Oranjeboom in 1964 de wegwerpfles op de Nederlandse markt introduceerde. De brouwerij kreeg echter veel kritiek van onder andere de ANWB en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De wegwerpfles kon gemakkelijk zwerfvuil worden.  
+
De opkomst van de papieren verpakking stimuleerde fabrikanten vernieuwingen aan te brengen op het gebied van glas en blik. Door toepassing van nieuwe glastechnieken ontwikkelde de industrie flessen met veel dunnere glaswanden. Toepassing van dunner glas maakte flessen zo goedkoop dat een retoursysteem met statiegeld niet langer rendabel was; fabrikanten en detaillisten werden daarmee verlost van het dure en arbeidsintensieve retoursysteem. Dit was ook de reden dat bierbrouwerij Oranjeboom in 1964 de [[Wegwerpverpakkingen|'''wegwerpfles''']] op de Nederlandse markt introduceerde. De brouwerij kreeg echter veel kritiek van onder andere de ANWB en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De wegwerpfles kon gemakkelijk zwerfvuil worden.  
  
 
Ook het Bedrijfschap Frisdranken stond niet te juichen. Niet omdat het tegen nieuwe flesverpakkingen was, maar omdat het bang was dat toepassing van nieuwe en goedkope verpakkingen de prijsconcurrentie tussen frisdrankfabrikanten zou stimuleren. Om iets dergelijks te voorkomen, was in 1963 juist een statiegeldverplichting ingevoerd die gebruikers van ‘traditioneel’ glas diende te beschermen tegen gebruikers van nieuw en goedkoper glas. De statiegeldverplichting en de kritiek op de milieuvervuilende wegwerpfles remden de invoering van de eenmalige glazen fles op de Nederlandse markt.[[Noten TIN20-3-H7#7-66|<sup>[66]</sup>]]  
 
Ook het Bedrijfschap Frisdranken stond niet te juichen. Niet omdat het tegen nieuwe flesverpakkingen was, maar omdat het bang was dat toepassing van nieuwe en goedkope verpakkingen de prijsconcurrentie tussen frisdrankfabrikanten zou stimuleren. Om iets dergelijks te voorkomen, was in 1963 juist een statiegeldverplichting ingevoerd die gebruikers van ‘traditioneel’ glas diende te beschermen tegen gebruikers van nieuw en goedkoper glas. De statiegeldverplichting en de kritiek op de milieuvervuilende wegwerpfles remden de invoering van de eenmalige glazen fles op de Nederlandse markt.[[Noten TIN20-3-H7#7-66|<sup>[66]</sup>]]  
 
De glasindustrie zocht naar oplossingen. In 1981 richtte ze de stuurgroep Promotie Glasbak op. Deze stuurgroep heeft haar huiswerk goed gemaakt: het kringloopsysteem via de glasbak werd een groot succes.
 
De glasindustrie zocht naar oplossingen. In 1981 richtte ze de stuurgroep Promotie Glasbak op. Deze stuurgroep heeft haar huiswerk goed gemaakt: het kringloopsysteem via de glasbak werd een groot succes.

Huidige versie van 15 apr 2008 om 12:29