Milieu

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 1: Regel 1:
[[afbeelding:milieu_luchtvervuiling_knmi.jpg|300px|Troposferische NO2 boven Europa op 13 oktober 2005, bron KNMI.]]Auto's, vliegtuigen, schepen, bulldozers en landbouwwerktuigen stoten grote hoeveelheden CO2, fijn stof en stikstofoxiden uit. Deze uitstoot draagt bij aan de klimaatverandering en is slecht voor de gezondheid. Het maakt het wonen in de buurt van een drukke snelweg ongeveer even ongezond als het meeroken van 17 sigaretten per dag. Jaarlijks sterven mogelijk 18.000 mensen voortijdig door de vervuilde lucht die ze inademen. Ook geluid is een belangrijke bron van gezondheidsschade bij mensen die vlak langs wegen of spoorwegen wonen. Het kabinet komt met een uitgebreid pakket aan maatregelen om de emissies terug te dringen. Bijvoorbeeld door roetfilters en schoner vrachtverkeer te stimuleren.
+
[[afbeelding:milieu_luchtvervuiling_knmi.jpg|300px|thumb|Troposferische NO2 boven Europa op 13 oktober 2005, bron KNMI.]]Auto's, vliegtuigen, schepen, bulldozers en landbouwwerktuigen stoten grote hoeveelheden CO2, fijn stof en stikstofoxiden uit. Deze uitstoot draagt bij aan de klimaatverandering en is slecht voor de gezondheid. Het maakt het wonen in de buurt van een drukke snelweg ongeveer even ongezond als het meeroken van 17 sigaretten per dag. Jaarlijks sterven mogelijk 18.000 mensen voortijdig door de vervuilde lucht die ze inademen. Ook geluid is een belangrijke bron van gezondheidsschade bij mensen die vlak langs wegen of spoorwegen wonen. Het kabinet komt met een uitgebreid pakket aan maatregelen om de emissies terug te dringen. Bijvoorbeeld door roetfilters en schoner vrachtverkeer te stimuleren.
  
 
Milieuvervuiling door verkeer en vervoer (over de weg, het water, het spoor en door de lucht) dragen bij aan verschillende problemen. De belangrijkste zijn:
 
Milieuvervuiling door verkeer en vervoer (over de weg, het water, het spoor en door de lucht) dragen bij aan verschillende problemen. De belangrijkste zijn:

Versie op 14 jul 2006 14:51