Ontwikkelingen in voedselproductie en -consumptie

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 15: Regel 15:
 
'''Ontwikkelingen en trends na 1960'''
 
'''Ontwikkelingen en trends na 1960'''
  
Na 1960 werden nieuwe trends zichtbaar, zoals de bredere opkomst van het assortiment van kant en klare artikelen, ruimere investeringen in onderzoek (Research & Development) in het bedrijfsleven, de [[begrippenlijst#Institutionalisering|
+
Na 1960 werden nieuwe trends zichtbaar, zoals de bredere opkomst van het assortiment van kant en klare artikelen, ruimere investeringen in onderzoek (Research & Development) in het bedrijfsleven, de [[begrippenlijst#Institutionalisering|institutionalisering]] van de voedingswetenschappen in Wageningen, [[Media, reclame, marketing|'''welvaartsvermeerdering''']], intensiever gebruik van reclame via media als televisie en ingrijpende veranderingen in de samenstelling en gedragingen van gezinshuishoudens en hun leden.
institutionalisering]] van de voedingswetenschappen in Wageningen, [[Media, reclame, marketing|'''welvaartsvermeerdering''']], intensiever gebruik van reclame via media als televisie en ingrijpende veranderingen in de samenstelling en gedragingen van gezinshuishoudens en hun leden.
+
  
 
[[Afbeelding:05_G357_V_2_8cor1.JPG|thumb|right|500px|Bij een winkelier in Tilburg staat een rij wachtenden vanwege distributie van voeding door de distributiewet (1918).]]
 
[[Afbeelding:05_G357_V_2_8cor1.JPG|thumb|right|500px|Bij een winkelier in Tilburg staat een rij wachtenden vanwege distributie van voeding door de distributiewet (1918).]]
  
Een belangrijke ontwikkeling in deze periode was de opkomst van zelfbediening en de supermarkt. Het als typisch Nederlands ervaren uniforme maaltijdenpatroon verdween na 1960 al weer snel. Een ‘versplintering van de markt’, de opkomst van buitenshuis eten en [[begrippenlijst#Grazing|grazing]] droegen bij tot een nieuwe differentiatie. Een belangrijke ontwikkeling in dit tijdvak is de doorbraak van de consumentenkritiek op "vreemde toevoegingen" aan industrieel voedsel. Rond 1990 deden zich nieuwe veranderingen voor in de keten en het assortiment. De bij de schakels betrokken groepen werden zich bewust van de noodzaak hun gedragingen op elkaar af te stemmen: er ontstond "ketendenken". Diverse soorten [[begrippenlijst#Novel food|
+
Een belangrijke ontwikkeling in deze periode was de opkomst van[[De opkomst van de zelfbediening|''' zelfbedienin''']] en de supermarkt. Het als typisch Nederlands ervaren uniforme maaltijdenpatroon verdween na 1960 al weer snel. Een ‘versplintering van de markt’, de opkomst van buitenshuis eten en [[begrippenlijst#Grazing|grazing]] droegen bij tot een nieuwe differentiatie. Een belangrijke ontwikkeling in dit tijdvak is de doorbraak van de consumentenkritiek op "vreemde toevoegingen" aan industrieel voedsel. Rond 1990 deden zich nieuwe veranderingen voor in de keten en het assortiment. De bij de schakels betrokken groepen werden zich bewust van de noodzaak hun gedragingen op elkaar af te stemmen: er ontstond "ketendenken". Diverse soorten [[begrippenlijst#Novel food|
 
novel foods]] en innovatieve toepassingen van [[begrippenlijst#Biotechnologie|
 
novel foods]] en innovatieve toepassingen van [[begrippenlijst#Biotechnologie|
 
biotechnologie]] werden onderwerp van debat binnen en buiten de keten.[[Noten TIN20-3-H1#1-39|<sup>[39]</sup>]]
 
biotechnologie]] werden onderwerp van debat binnen en buiten de keten.[[Noten TIN20-3-H1#1-39|<sup>[39]</sup>]]

Versie op 8 apr 2008 10:48