Overheid en wegenbeleid

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
 
Regel 16: Regel 16:
 
Toch is het niet juist, zoals voorzitter Bergsma in zijn vele toespraken wilde doen geloven (en zoals soms ook in de transporthistoriografie te lezen valt), dat de ANWB het initiatief tot de bouw van het Nederlandse wegennet heeft genomen door voor te stellen de automobilisten voor de bouw ervan te laten betalen [[Noten H3#3-76|<sup>[76]</sup>]].  Al tijdens de oorlog had minister Lely een wetsvoorstel opgesteld, "Verbetering van de Rijkswegen", waarin dit principe was verwerkt, maar de economische crisis rond het eind van de oorlog verijdelde Lely's plannen.  
 
Toch is het niet juist, zoals voorzitter Bergsma in zijn vele toespraken wilde doen geloven (en zoals soms ook in de transporthistoriografie te lezen valt), dat de ANWB het initiatief tot de bouw van het Nederlandse wegennet heeft genomen door voor te stellen de automobilisten voor de bouw ervan te laten betalen [[Noten H3#3-76|<sup>[76]</sup>]].  Al tijdens de oorlog had minister Lely een wetsvoorstel opgesteld, "Verbetering van de Rijkswegen", waarin dit principe was verwerkt, maar de economische crisis rond het eind van de oorlog verijdelde Lely's plannen.  
  
De [[De auto in het interbellum (1918-1940): De rol van de ANWB bij de massamotorisering|'''ANWB''']] begon met de Vereeniging Het Nederlandsche Wegencongres een kenniscentrum buiten het ministerie op te bouwen en wist zo de druk op de overheid zodanig op te voeren dat op 30 december 1926 een [[Infrastructuur tussen de twee wereldoorlogen|'''Wegenbelastingwet''']] werd aangenomen, waarin het meebetalen aan de wegenbouw door de gebruikers werd geregeld. Dat was op zichzelf al opmerkelijk, want het bleek niet zozeer de personenauto als wel - net zoals in de Verenigde Staten - de vrachtauto die de eigenlijke [[Problemen door de groei van het autoverkeer en maatregelen|'''impuls tot de wegenverbetering''']] vormde: begin jaren twintig werden vele wegvakken en bruggen gesloten verklaard voor vrachtauto's boven een bepaalde massa [[Noten H3#3-77|<sup>[77]</sup>]].   
+
De [[De auto in het interbellum (1918-1940): De rol van de ANWB bij de massamotorisering|'''ANWB''']] begon met de Vereeniging Het Nederlandsche Wegencongres een kenniscentrum buiten het ministerie op te bouwen en wist zo de druk op de overheid zodanig op te voeren dat op 30 december 1926 een [[Infrastructuur tussen de twee wereldoorlogen|'''Wegenbelastingwet''']] werd aangenomen, waarin het meebetalen aan de wegenbouw door de gebruikers werd geregeld. Dat was op zichzelf al opmerkelijk, want het bleek niet zozeer de personenauto als wel - net zoals in de Verenigde Staten - de vrachtauto die de eigenlijke [[De auto na 1945: Problemen door de groei van het autoverkeer en maatregelen|'''impuls tot de wegenverbetering''']] vormde: begin jaren twintig werden vele wegvakken en bruggen gesloten verklaard voor vrachtauto's boven een bepaalde massa [[Noten H3#3-77|<sup>[77]</sup>]].   
 
Overigens werd ook de Rijwielbelasting onder deze wet gebracht en betaalden de fietsers dus voortaan mee aan de bouw van wegen voor het "snelverkeer".
 
Overigens werd ook de Rijwielbelasting onder deze wet gebracht en betaalden de fietsers dus voortaan mee aan de bouw van wegen voor het "snelverkeer".

Huidige versie van 7 mei 2008 om 12:10