Rol van de racerij bij de ontwikkeling van auto's
Van Techniek in Nederland
Regel 12: | Regel 12: | ||
Die allereerste auto's waren gewoon levensgevaarlijke misbaksels, onbruikbaar voor het gewone publiek en hooguit [[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): De auto als speelgoed en statussymbool|'''speelgoed voor de rijken''']]. Men rommelde als autoconstructeur toen maar wat aan; aanvankelijk wist men nog niet eens te kiezen uit de bestaande aandrijvingsalternatieven: de verbrandingsmotor, de elektromotor of de stoommachine! Met alle drie zijn er races gewonnen en wereldsnelheidsrecords gebroken, totdat de goegemeente door had dat de verbrandingsmotor 'the way to go' was. | Die allereerste auto's waren gewoon levensgevaarlijke misbaksels, onbruikbaar voor het gewone publiek en hooguit [[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): De auto als speelgoed en statussymbool|'''speelgoed voor de rijken''']]. Men rommelde als autoconstructeur toen maar wat aan; aanvankelijk wist men nog niet eens te kiezen uit de bestaande aandrijvingsalternatieven: de verbrandingsmotor, de elektromotor of de stoommachine! Met alle drie zijn er races gewonnen en wereldsnelheidsrecords gebroken, totdat de goegemeente door had dat de verbrandingsmotor 'the way to go' was. | ||
− | Deze (en nog veel meer) technische vraagstukken kon je kennelijk maar op één manier oplossen: door te testen, te testen en weer te testen. En hoe test je het meest effectief? Door er een [[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): | + | Deze (en nog veel meer) technische vraagstukken kon je kennelijk maar op één manier oplossen: door te testen, te testen en weer te testen. En hoe test je het meest effectief? Door er een [[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): racen en toeren|'''wedstrijdje''']] van te maken! De eerste 'race' waarvan in de geschiedschrijving melding wordt gemaakt, vond al plaats in 1878. |