Rol van de racerij bij de ontwikkeling van auto's

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 12: Regel 12:
 
Die allereerste auto's waren gewoon levensgevaarlijke misbaksels, onbruikbaar voor het gewone publiek en hooguit [[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): De auto als speelgoed en statussymbool|'''speelgoed voor de rijken''']]. Men rommelde als autoconstructeur toen maar wat aan; aanvankelijk wist men nog niet eens te kiezen uit de bestaande aandrijvingsalternatieven: de verbrandingsmotor, de elektromotor of de stoommachine! Met alle drie zijn er races gewonnen en wereldsnelheidsrecords gebroken, totdat de goegemeente door had dat de verbrandingsmotor 'the way to go' was.  
 
Die allereerste auto's waren gewoon levensgevaarlijke misbaksels, onbruikbaar voor het gewone publiek en hooguit [[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): De auto als speelgoed en statussymbool|'''speelgoed voor de rijken''']]. Men rommelde als autoconstructeur toen maar wat aan; aanvankelijk wist men nog niet eens te kiezen uit de bestaande aandrijvingsalternatieven: de verbrandingsmotor, de elektromotor of de stoommachine! Met alle drie zijn er races gewonnen en wereldsnelheidsrecords gebroken, totdat de goegemeente door had dat de verbrandingsmotor 'the way to go' was.  
  
Deze (en nog veel meer) technische vraagstukken kon je kennelijk maar op één manier oplossen: door te testen, te testen en weer te testen. En hoe test je het meest effectief? Door er een [[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): Racen en toeren|'''wedstrijdje''']] van te maken! De eerste 'race' waarvan in de geschiedschrijving melding wordt gemaakt, vond al plaats in 1878.
+
Deze (en nog veel meer) technische vraagstukken kon je kennelijk maar op één manier oplossen: door te testen, te testen en weer te testen. En hoe test je het meest effectief? Door er een [[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): racen en toeren|'''wedstrijdje''']] van te maken! De eerste 'race' waarvan in de geschiedschrijving melding wordt gemaakt, vond al plaats in 1878.
  
  

Versie op 27 mrt 2008 11:11