Snacks; van tussendoortjes naar graascultuur

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
 
Regel 40: Regel 40:
 
'''Van snackbar naar thuisconsumptie'''
 
'''Van snackbar naar thuisconsumptie'''
  
Cafetariasnacks als kroketten zijn te beschouwen als bouwstenen voor deze ontwikkeling. De [[Begrippenlijst#Diffusie|diffusie]] van de kroket van snackbar naar bedrijfs- en sportkantines, cafés en overige horecagelegenheden legde de basis voor een nationale, snackmarkt en snackcultuur in Nederland. De snackbar fungeerde als proefmarkt hierbij. Via de [[De invloed van de supermarkt op eetpatroon en keukeninrichting|'''supermarkt''']] kwamen de diepgevroren cafetariasnacks vervolgens terecht bij de huisgezinnen. De thuisconsumptie van cafetariasnacks bevorderde de acceptatie van nieuwe thuissnacks als chips en borrelnoten.
+
[[Automatieken|'''Cafetariasnacks als kroketten''']] zijn te beschouwen als bouwstenen voor deze ontwikkeling. De [[Begrippenlijst#Diffusie|diffusie]] van de kroket van snackbar naar bedrijfs- en sportkantines, cafés en overige horecagelegenheden legde de basis voor een nationale, snackmarkt en snackcultuur in Nederland. De snackbar fungeerde als proefmarkt hierbij. Via de [[De invloed van de supermarkt op eetpatroon en keukeninrichting|'''supermarkt''']] kwamen de diepgevroren cafetariasnacks vervolgens terecht bij de huisgezinnen. De thuisconsumptie van cafetariasnacks bevorderde de acceptatie van nieuwe thuissnacks als chips en borrelnoten.
  
 
Uit het voorgaande blijkt dat snacks van belang zijn voor het begrijpen van veranderende eetgewoonten en dat de cafetariasnack één van de wegbereiders was van de Nederlandse snackcultuur.  
 
Uit het voorgaande blijkt dat snacks van belang zijn voor het begrijpen van veranderende eetgewoonten en dat de cafetariasnack één van de wegbereiders was van de Nederlandse snackcultuur.  
 
Bij de totstandkoming van de huidige graascultuur speelde het aanbod van nieuwe producten een dynamische rol. De uitkomsten van productontwikkeling werden mede bepaald door de consumenten. Hoewel [[Media, reclame, marketing|'''marketingexperts''']] in de jaren vijftig en zestig van mening waren dat consumenten geen actieve en directe ontwerprol hadden - en die ook niet dienden te krijgen -, bleken consumenten wel degelijk een belangrijke rol te spelen bij het ontwerp en op de markt brengen van snacks. Daarmee waren consumenten medeproducenten van de nieuwe graascultuur.
 
Bij de totstandkoming van de huidige graascultuur speelde het aanbod van nieuwe producten een dynamische rol. De uitkomsten van productontwikkeling werden mede bepaald door de consumenten. Hoewel [[Media, reclame, marketing|'''marketingexperts''']] in de jaren vijftig en zestig van mening waren dat consumenten geen actieve en directe ontwerprol hadden - en die ook niet dienden te krijgen -, bleken consumenten wel degelijk een belangrijke rol te spelen bij het ontwerp en op de markt brengen van snacks. Daarmee waren consumenten medeproducenten van de nieuwe graascultuur.

Huidige versie van 16 apr 2008 om 09:41