Bestandslijst

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Bestandslijst

afl.Datum Naam Miniatuur Grootte (bytes) Gebruiker Beschrijving Versies
7 jul 2006 15:36Grafiek goederenvervoer.jpg (bestand)96 kBDvandenBrink (De ontwikkeling van het goederenvervoer in Nederland, 1880-1993. De opkomst van de vrachtauto na 1920 is opvallend. De binnenvaart bleef echter belangrijk.)1
7 jul 2006 15:36Grafieken passagiersvervoer.jpg (bestand)59 kBDvandenBrink (De ontwikkeling van de passagiersvervoersprestaties in Nederland 1880-1998: 1) het openbaar vervoer in de periode 1880-1940 2) het particuliere vervoer in de periode 1880-1940 3) openbaar en particulier vervoer in de periode 1950-1998.)1
7 jul 2006 15:35Grafiek reizigersafstanden.jpg (bestand)51 kBDvandenBrink (Reizigersafstanden in km-groepen gewoon en forensenvervoer (maart 1940).)1
7 jul 2006 15:35Beperkt wegennet file.jpg (bestand)85 kBDvandenBrink (Hoewel het Nederlandse wegennet al in het Interbellum voortvarend werd uitgebreid, kon het zeker in de naoorlogse periode de groei van het gemotoriseerde verkeer toch niet goed bijbenen.)1
7 jul 2006 08:00Kreukelkokers met kabelsysteem.jpg (bestand)67 kBDvandenBrink (Bovenaanzicht van kreukelkokers met kabelsysteem, voor en na de botsing met een hindernis.)1
7 jul 2006 08:00Simpele botsing.jpg (bestand)112 kBDvandenBrink (Een simpele botsing met vaak ingrijpende gevolgen. Duizenden mensen belanden na een aanrijding als deze in het ziekenhuis. De totale economische schade van de verkeersonveiligheid is enorm.)1
7 jul 2006 08:00Botsbaan.jpg (bestand)334 kBDvandenBrink (De botsbaan dient voor het onwikkelen en testen van optimale, energieabsorberende kreukelzones voor auto's. )1
7 jul 2006 07:59Zeeburgerbrug amsterdam.jpg (bestand)155 kBDvandenBrink (De Zeeburgerbrug bij Amsterdam. Opnamedatum 7 augustus 1997.)1
7 jul 2006 07:59Prins clausplein.jpg (bestand)183 kBDvandenBrink (Prins Clausplein nabij Leidschendam. Opnamedatum 16 augustus 1994.)1
7 jul 2006 07:59Overzicht aanleg viaduct.jpg (bestand)132 kBDvandenBrink (Overzicht van de aanleg van een verkeersviaduct bij Dordrecht in 1974.)1
7 jul 2006 07:58Vier en zesbaksduwvaart.jpg (bestand)131 kBDvandenBrink (Vier- en zesbaksduwvaart op de Waal bij Nijmegen, 1990.)1
7 jul 2006 07:58Fiat 500 italie.jpg (bestand)122 kBDvandenBrink (De fiat 500, tezamen met de Volkswagen 'kever' de dominerende modellen in de doorbraak naar massamotorisatie in de jaren '60.)1
7 jul 2006 07:58Pinksterdrukte verkeersplein oudenrijn.jpg (bestand)133 kBDvandenBrink (Pinksterdrukte op verkeersplein Oudenrijn in 1960.)1
7 jul 2006 07:57Voorbereiding mobiliteitsexplosie.jpg (bestand)194 kBDvandenBrink (Wegenaanleg: de voorbereiding van de mobiliteitsexplosie.)1
7 jul 2006 07:57Overslag spoor weg.jpg (bestand)154 kBDvandenBrink (Overzicht van de overslag van chemicaliën nabij de spoorhaven Helmond omstreeks 1935.)1
7 jul 2006 07:56Zware stoomlocomotief.jpg (bestand)113 kBDvandenBrink (Voor de zware kolentreinen vanuit Limburg naar het noorden van het land hadden de Nederlandse Spoorwegen in de jaren twintig zware stoomlocomotieven in dienst genomen.)1
7 jul 2006 07:56Ford t bussen.jpg (bestand)142 kBDvandenBrink (Ford-T bussen van A. de Jong, Werkhoven, 1924.)1
7 jul 2006 07:55Verkeerstelling 1940.jpg (bestand)102 kBDvandenBrink (Het steeds drukker wordende wegverkeer vroeg om steeds meer coördinatie en planning. Om inzicht te verkrijgen in de aard en intensiteit ervan, werden van overheidswege verkeerstellingen gehouden, de eertste in 1908. Aanvankelijk op beperkte schaal, maar )1
7 jul 2006 07:55Concurrentie spoorwegen autoverkeer.jpg (bestand)96 kBDvandenBrink (De toenemende concurrentie tussen het spoor en het nieuwe gemotoriseerde verkeer leidde tot een felle strijd over het te voeren overheidsbeleid. Tijdens de depressie in de jaren dertig was de vraag waarop de overheid kon bezuinigen extra urgent. Ontwerper)1
7 jul 2006 07:55Schiphol huldiging 1929.jpg (bestand)197 kBDvandenBrink (De huldiging van de oceaanvliegers op schiphol in 1929.)1
7 jul 2006 07:55Stadsverkeer interbellum.jpg (bestand)98 kBDvandenBrink (Hoewel de auto in het Interbellum een steeds belangrijkere rol claimde, bleven het rijwielverkeer en het openbaar vervoer dominant.)1
7 jul 2006 07:53Parijs amsterdam 1898 controlepost.jpg (bestand)35 kBDvandenBrink (Autorace Parijs-Amsterdam 1898. Mr. Charron aan de controlepost te Amsterdam.)1
7 jul 2006 07:53Toeristische functie tram.jpg (bestand)247 kBDvandenBrink (Het tramnet had rond 1904 al een behoorlijke lengte bereikt met ruim 1700 km. Belangrijk was ook de toeristische functie.)1
7 jul 2006 07:53Toeristische trekpleister schiphol.jpg (bestand)138 kBDvandenBrink (De luchtvaart kwam in Nederland, evenals in de meeste andere Europese landen, maar langzaam van de grond. Schiphol fungeerde de eerste tientallen jaren van zijn bestaan veel meer als toeristische trekpleister dan als vervoerscentrum.)1
7 jul 2006 07:52Haven als transportknooppunt.jpg (bestand)96 kBDvandenBrink (De Rotterdamse haven vormt als transportknooppunt een belangrijke schakel in de transportketen. De mechanisering van de overslag was van cruciaal belang voor de daling van de transportkosten en indirect de groei van de wereldhandel. Bij deze stoomkraan op)1
6 jul 2006 16:27Variomatic.jpg (bestand)86 kBDvandenBrink 1
6 jul 2006 14:01Verkeer leidsestraat 1957.jpg (bestand)104 kBDvandenBrink (Eind jaren vijftig nam de diffusie van de auto dusdanige vormen aan dat van een massavervoermiddel kon worden gesproken. In 1957 vond men op de Leidsestraat in Amsterdam een dergelijk gedrag niet ongewoon. )1
6 jul 2006 14:01Grafiek reizigerskilometers.jpg (bestand)55 kBDvandenBrink (Uit Automobilisme in Nederland: Verkeer in reizigerskilometers. )1
6 jul 2006 14:00Grafiek verkeersongevallen.jpg (bestand)28 kBDvandenBrink (Verkeersongevallen )1
6 jul 2006 14:00Grafiek autos nederland.jpg (bestand)37 kBDvandenBrink (Uit Automobilisme in Nederland: Aantal auto's (absoluut). )1
6 jul 2006 14:00Grafiek bnp per capita.jpg (bestand)29 kBDvandenBrink (Uit Automobilisme in Nederland: BNP per capita. )1
6 jul 2006 13:59Grafiek autodichtheid gemeenten.jpg (bestand)35 kBDvandenBrink (Uit Automobilisme in Nederland: Autodichtheid gemiddelde kleinere en grotere gemeenten. )1
6 jul 2006 13:59Affiche vw kever.jpg (bestand)155 kBDvandenBrink (Reclameaffiche van Volkswagen uit 1947. )1
6 jul 2006 13:59Station oudenbosch 1905.jpg (bestand)180 kBDvandenBrink (Station Oudenbosch in 1905, lang voor de doorbraak van het automobilisme. )1
6 jul 2006 13:58Wegenbouw 1931.jpg (bestand)179 kBDvandenBrink (In 1931 werd de weg van Utrecht naar 's-Hertogenbosch aangelegd. Tijdens de aanleg van het gedeelte tussen Vianen en Beesd kwam de fotograaf de werkzaamheden vastleggen voor het nageslacht. Voor de aan- en afvoer van materiaal maakte de opdrachtgever gebr)1
6 jul 2006 13:58Binnenschip paard en wagen.jpg (bestand)138 kBDvandenBrink (20 februari 1926: het lossen van stenen van een binnenschip op paard en wagen. )1
6 jul 2006 13:58Affiche klm ns.jpg (bestand)101 kBDvandenBrink (Affiche van de KLM, Schiphol en de NS uit circa 1937. )1
6 jul 2006 13:57Ford dealer gouda.jpg (bestand)114 kBDvandenBrink (Gouda 1922, bij dealer Hulleman. De tentoongestelde T-Fords kwamen uit een Belgische fabriek. Wat opvalt is dat die fabriek toen al in kleur leverde; in tegenstelling tot Amerika. Op de voorgrond staat een Fordson tractor. )1
6 jul 2006 13:57Ford advertentie.jpg (bestand)85 kBDvandenBrink (1914: één van de oudste Ford-advertenties in Nederland. )1
6 jul 2006 13:57Massamotorisering amerika.jpg (bestand)166 kBDvandenBrink (Amerika op wielen; door de massaproductie motoriseerde het land snel. )1
6 jul 2006 13:57Anwb autokampioen 1935 tol.jpg (bestand)237 kBDvandenBrink (Uit de Autokampioen van 5 januari 1935: Kunt u zich iets meer middeleewsch voorstellen dan een tol? En toch zal dezer dagen het reeds vroeger aangekondigde wetsontwerp bij de Tweede Kamer worden ingediend, waarbij nieuwe tollen worden voorgesteld op de me)1
6 jul 2006 13:56Wegenbouw arbeiders.jpg (bestand)166 kBDvandenBrink (Arbeiders bij het opbrengen en egaliseren van asfaltbeton omstreeks 1925. )1
6 jul 2006 13:56Anwb de kampioen toernieuws.jpg (bestand)92 kBDvandenBrink (Uit De Kampioen van 1 januari 1909: Ingezonden brief in de rubriek 'Toernieuws'. )1
6 jul 2006 13:55Stoomwals 1905.jpg (bestand)100 kBDvandenBrink (De Ruthemeyer stoomwals die al sinds 1905 in gebruik was. Hij stookte gemakkelijk en als hij goed werd afgedekt was er de volgende ochtend nog een druk van twee atmosfeer. )1
6 jul 2006 13:55Sproeiwagen netam.jpg (bestand)86 kBDvandenBrink (Sproeiwagen van NETAM op een klinkerweg in Rotterdam in 1934. )1
6 jul 2006 13:55Autogarage binnenaanzicht.jpg (bestand)148 kBDvandenBrink (Tweede verdieping van de fabriek van Atax (Amsterdamsche Taxi Auto Maatschappij) aan de Overtoom te Amsterdam. Hier werden houten bodies vervaardigd. )1
6 jul 2006 13:55Autogarage buitenaanzicht.jpg (bestand)128 kBDvandenBrink (De voorgevel van Burgers' automobielgarage en hertselplaats te Deventer in 1907. )1
6 jul 2006 13:54Hondenkar contra auto.jpg (bestand)100 kBDvandenBrink (De Monsterbetooging te Scheveningen op 29 september 1908. Snelheids- en remproeven. Hondenkar contra auto. )1
6 jul 2006 13:54Landauer contra auto.jpg (bestand)247 kBDvandenBrink (De Monsterbetooging te Scheveningen op 29 september 1908. Snelheids- en remproeven. Landauer contra auto. )1
6 jul 2006 13:54Grafiek prijzen brandstoffen.jpg (bestand)40 kBDvandenBrink (Uit Automobilisme in Nederland: Prijzen motorbrandstoffen in guldens per 100 liter, inclusief BTW. )1

Eerste pagina
Eerste pagina
Laatste pagina
Laatste pagina